Meer speelruimte door dempen van Heemraadssingel

MIDDELLAND - De bewoners van de De Vliegerstraat zijn niet zo gelukkig met de bijna voltooide herbestrating. Het gaat om een plan dat drie jaar geleden in overleg met veel voormalige bewoners van de straat is gemaakt.

De huidige bewoners missen een geschikte speelruimte voor kleine kinderen, het Heemraadsplein vinden ze te ver weg.

Als enige mogelijkheid om hun kinderen wat ruimte te bieden, zien de bewoners het dempen van een stuk Hemraadssingel Tussen de De Vliegerstraat en de Lieve Verschuierstraat kan volgens hen een speelplaats worden gemaakt.

Dit idee zal 18 mei aan alle bewoners van Middelland-Zuid worden voorgelegd op een vergadering in het wijkcentrum aan de Middellandstraat. Aanvang: 20 uur.

 

Het Vrije Volk, 15-3-1976

 

 

Metrobegeleidingscommissie in West

ROTTERDAM-WEST - Ook Rotterdam-West heeft zijn metrobegeleidingscommissie. De taak van de commissie is ervoor te zorgen, dat de buurtbewoners zo weinig mogelijk , overlast hebben van de metrobouw. Volgens de gemeente doet zon zelfde commissie veel en goed werk in Kralingen. De wijkbewoners die in de commissie zitten zijn de, heren J. van de Meirsch namens de aktiegroepen, A. Makler namens het Nieuwe Westen en Middelland, A.J. Kuipers namens de werkgroep Heemraad, P. Noordzij namens Bospolder/Tussendijken, P. H. Derksen namens de buurtgroep Mathenesserdijk/ Noordschans, P. J. C. Martens namens bewoners en bedrijven Aelbrechtskolk en J. van der Made namens Delf shaven. Namens de gemeente zijn er vaste vertegenwoordigers van

Gemeentewerken, Ingenieursbureau Metrobouw, Verkeersdienst, Verkeerspolitie en RET.

 

Het Vrije Volk, 23-12-1977

 

 

'We staan blank! Hoog tuinen op!'

MIDDELLAND - Zon zestig verschillende huiseigenaren van het blok Lieve Verschuierstraat-Claes de Vrieselaan-De Vliegerstraat - Heemraadssingel worden binnenkort voor een vergadering in Middelland uitgenodigd. Dit om een ophoging van de tuinen in genoemd blok te organiseren. Want sinds de herbestrating staan de tuinen met de regelmaat van de klok blank. De werkgroep Heemraad heeft zich het lot van het stervend groen en verpaupering van de schuurtjes aangetrokken en heeft besprekingen met de gemeente geopend. Met de bewoners werden tijdens een vergadering de mogelijkheden van een gemeenschappelijke tuin met eventueel een recreatieve bestemming besproken. Het ophogen van de tuinen vergt een hele organisatie. Alle schuurtjes zullen moeten wijken. Tuinen van huiseigenaren die niet meewerken zullen een diepe waterput worden.

 

Het Vrije Volk, 5-7-1978

 

 

Middelland-Zuid vergadert

 

MIDDELLAND - Bewoners van Middelland- Zuid kunnen donderdag op de buurtvergadering opnieuw meebeslissen over de toekomst van hun buurt. Op deze tweede inspraakvergadering gaat het erom te bekijken welke mogelijkheden er zijn om de problemen aan te pakken.

Er zijn plannen voor een bibliotheek die kan komen in een bouwplan van een sporthal/zwembad complex. Beslist moet worden of de bibliotheek in de Oostervantstraat of in het complex moet: komen. Ook de Heemraadssingel moet nog een verdere bestemming krijgen. Het is nu nog een stukje groen waar alleen naar gekeken kan worden, voor iets anders is het nauwelijks bruikbaar. Ook wordt er steeds meer ruimte opgeslokt door de auto's. Zelfs op trottoirs wordt geparkeerd en volgens gemeentecijfers komt er elk jaar n kantoor bij op de Heemraadssingel. In de vorig jaar door de gemeen te uitgebrachte nota , Groen in Rotterdam bleek Middelland/Nieuwe Westen 31 hectare groen tekort te komen. Te denken valt aan het afsluiten van de Heemraadssingel voor verkeer zodat van de Beukelsdijk tot Rochussenstraat een wijkpark geschapen zou kunnen worden. Over dergelijke voorstellen wordt donderdagavond gepraat op de buurtvergadering die om half acht begint in t clubhuis De Roef aan de Claes deVrieselaan 141.

 

Het Vrije Volk, 26-4-1979

 

 

Aktiegroepen ijveren voor groen

 

Heemraadsplein

Het Nieuwe Westen – Een nutteloze, akelige vlakte. Zo noemen de aktiegroepen Het Nieuwe Westen en Middelland het Heemraadsplein. Zij vinden dat er snel iets aan het plein moet worden gedaan en zien dat het liefst gebeuren in samenhang met een vergroening van de Heemraadssingel. Op die manier zou namelijk een wijkpark gecreerd kunnen worden. En dat is nu juist waar de aktiegroepen voor ijveren.

In verband met de voorbereidingen voor het toekomstige bestemmingsplan voor beide wijken is men al sinds januari van dit jaar bezig met inspraakrondes. In augustus is in een dergelijke buurtvergadering gesproken over het Heemraadsplein. Een werkgroep werd toen in het leven geroepen die tot taak kreeg een plan te bedenken voor een eventuele aanpak van het plein en de singel. In de onlangs verschenen buurtkrant staat vermeld dat het plan voor een wijkpark goed is gevallen bij de gemeente. Een echt wijkpark willen we, waarin je kunt wandelen, spelen, zitten, fietsen en nog een heleboel meer. Vlak bij huis, aldus de gezamenlijk strijdende aktiegroepen, die er zich overigens van bewust zijn, dat er wel genoeg geld voor moet komen.

 

Rotterdams Nieuwsblad, 4-12-1979

 

 

Trek Heemraadsplein bij singel

NIEUWE WESTEN Wijkorgaan het Nieuwe Westen vindt, dat het Heemraadsplein, dat er nu kaal en verlaten bijligt, bij de Heemraadssingel moet worden getrokken. De weg tussen de singel en het plein zal moeten wijken voor groen, zo stelt het wijkorgaan.

Er bestaan plannen om van de singel een park te maken. De dienst stadsontwikkeling heeft enkele schetsontwerpen gemaakt, die nu voor inspraak de wijk zijn ingegaan. Het plein valt echter buiten de plannen en het wijkorgaan vindt dat dat moet worden omsloten door groen of muurtjes.

Samen met het plein is de Heemraadssingel volgens het Nieuwe Westen net zo breed als het Vondelpark en daarom moet er wel wat van te maken zijn,zo stelt het wijkorgaan.

Tijdens de eerste inspraakrondes in de verschillende buurten waren de mensen enthousiast over de parkplannen. Hun enige angst was echter wel, dat een park de prostitutie zou aantrekken.

 

Het Vrije Volk, 3-4-1980

 

 

Wensenlijst krijgt 'prijskaartje' Middelland vindt gehoor op Coolsingel

 

(Van een onzer verslaggevers)

ROTTERDAM - De wensen en verlangens van Middelland om aan de "verkantoring" en "verloedering" van deze wijk een halt toe te roepen hebben vooralsnog een willig oor gevonden bij het gemeentebestuur, het lange lijstje van prioriteiten, dat door de wijk bij de gemeente is gedeponeerd, wordt een serieus punt van overleg en discussie bij de verschillende gemeentelijke diensten. Deze diensten zullen in de komende maanden de wensen voorzien van "prijskaartjes" en er komt een nader rapport van de verkeersdienst, waarin zal worden nagegaan hoe de verkeersoverlast - n van de grote grieven in de wijk - kan worden tegengegaan.

Als vertegenwoordiger van Middelland trad gistermorgen in de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening en Verkeer een eenling op: Toine Schreuder, die op een rustige toon en uitstekend gedocumenteerd nog eens de gevoelens van de wijk vertolkte.

Middelland en de werkgroep Heemraad breken vooral een lans om de Heemraadssingel meer een parkfunctie te geven dan tot nu toe het geval is geweest Ook wordt een verdere parkontwikkeling van het Heemraadsplein bepleit.

 

Geen overlast

Ten aanzien van de aanwezigheid en de verdere vestiging van kantoren bestaan in de wijk uitgesproken verlangens. Men wil bedrijven en kantoren, die het woonkarakter van de wijk schaden, laten verdwijnen, kantoren in verschillende straten bestemmen tot woningen en de overlast van laden en lossen bij winkels aanpakken. In dit verband stelt de werkgroep Heemraad met nadruk dat, behalve de woonpanden ook de kantoorpanden aan de karakteristieke stukken van de Heemraadssingel, Mathenesserlaan, Claes de Vrieselaan," 's Gravendijkwal en Rochussenstraat behouden moeten blijven.

Heemraad wil zonder beding de Nieuwe Binnenweg als een doorlopende .winkelstraat behouden. De tram, zo vindt Heemraad, moet er verdwijnen zodat laden en lossen daar beter mogelijk is. Er moet paal en perk gesteld worden een nieuwe vestigingen van Horecabedrijven, zo vinden en Middelland en Heemraad.

Zeer fel laten de wijken zich uit over de overlast van, met de prostitutie verwante, horecabedrijven. De leefbaarheid van de wijken wordt daar sterk door aangetast. Er moet een einde komen aan de jeugdprostitutie en de daarmee gepaard gaande heroneproblemen en waar dat nodig is moeten opvangcentra komen. Geen sexschepen in de wijken erbij, eisen de wijken. Men wenst, dat geen nieuwe vergunningen voor horecavestigingen worden afgegeven, aangezien die - evenals hotels, nu al in te ruime mate aanwezig zijn.

 

Het heetste hangijzer tussen de wijken en de gemeentelijke diensten zal waarschijnlijk worden de eventuele ondertunneling van het kruispunt Henegouwerlaan-Middellandstraat. De wijken willen, dat dat zo gauw mogelijk gebeurt. Maar de ambtelijke werkgroep, die de verlangens op een rijtje heeft gezet en op hun verdiensten heeft beoordeeld, is van mening dat dit grote nadelige consequenties zal hebben voor de afwikkeling van het verkeer in Middelland en de buurten daaromheen.

Het tunneltrac, zo zegt de ambtelijke werkgroep, zou dan alleen nog maar. toegankelijk zijn vanaf de Rochussestraat. En dat is een verbinding, die in het spitsuur beslist niet gebruikt mag worden.

Het eerste resultaat van de mondelinge en schriftelijke gedachtewisseling, tussen de wijken en de gemeente, die door de .ambtelijke werkgroep is samengevat, is zeer bemoedigend. De werkgroep: constateert dat er over mr punten overeenstemming bestaat dan verschil van mening.

Er komt nu een, zoals dat ambtelijk heet "funderingsonderzoek". Dan worden ook de bedragen ingevuld, die met de wensen van de wijken gemoeid zijn.

Op 4 november komt het verlanglijstje met bedragen en al, weer in de raadscommissie aan de orde.

 

Het Vrije Volk, 3-9-1980

 

 

Heemraadspark haalt 't maar net

(Van een onzer verslaggevers)

ROTTERDAM - Met een krappe meerderheid heeft de raadscommissie voor milieu en openbaar groen gisteren haar instemming betuigd met het plan om van de Heemraadssingel een Heemraadspark te maken.

Als de raad het advies van de commissie volgt, zal de bekende singel in Rotterdam-West met de Heemraadsplein als centrum vooral de functie krijgen van een wandel- en recreatiepark. De drie commissieleden, die vooralsnog hun steun aan het plan niet wensen te geven waren vooral bang dat het doorgaande verkeer in de knel zou komen en dat de bewoners van de huizen en de kantoren aan de Heemraadssingel te kampen zouden krijgen met grote parkeerproblemen.

Op vragen van commissieleden aan de ontwerpers van het plan, of die problemen wel zo groot waren, werd van de kant van de plannenmakers een ontwijkend antwoord gegeven. De verkeersdienst Rotterdam heeft een project in voorbereiding om parkfunctie en parkeermogelijkheid in vrede met elkaar te laten leven.

 

Het Vrije Volk, 27-11-1980

 

 

Binnen twee jaar in centrum park erbij

 

Van onze verslaggever TON VAN BREE

 

NIEUWE WESTEN – In het centrum van een stad een park aanleggen? In elke andere stad zouden ze met de wijsvinger op het voorhoofd tikken, in Rotterdam gebeurt het.

In het Nieuwe Westen om precies te zijn. Daar wordt de Heemraadssingel Heemraadspark. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Volgend jaar kan al aan de uitvoering van het plan begonnen worden, als de gemeenteraad het binnenkort goedkeurt. En een jaar later moet er gewandeld kunnen worden.

In het kort geleden geopende pand van de projectgroep Middelland vertellen Toine Schreuder en Herman Meijer van de actiegroepen Middelland en Nieuwe Westen over het wijkpark. D tekening ervan kunnen ze, bij wijze van spreken, ondersteboven lezen. Het idee van een wijkpark bestond dan ook al in 76.

Toen is de eerste actie voor een park in de wijk gevoerd, vertelt Toine Schreuder. Maar dat vond geen gehoor bij de gemeente. In 78 veranderde dat, toen er toch geconcludeerd werd dat er te weinig groen in de wijk was.

Het plan werd nieuw leven ingeblazen. Er werden tekeningen gemaakt, vergaderingen belegd met de bewoners en de gemeente werd ook enthousiast.

 

PARKEREN

 Verwacht wordt dat de mensen die in de kantoren aan de Heemraadssingel werken problemen krijgen met het parkeren van hun autos. Maar dat hoeft geen probleem te zijn,aldus Hermen Meijer, Want we willen de woonfunctie van de singel graag herstellen. En naarmate er meer gewoond wordt zullen er minder parkeerplaatsen nodig zijn.

Popconcerten zullen overigens niet in het Heemraadspark gehouden kunnen worden. De indeling leent zich daar niet voor.

Het park wordt lang en smal en in enkele stukken geknipt. Het loopt van de Rochussenstraat tot de Vierambachtstraat.

Er komen een baketballveld in, een trapveld, een speelweide, enzovoorts. De definitieve indeling staat overigens nog niet vast. Op 14 januari krijgt de jeugd van het Nieuwe Westen de gelegenheid wensen naar voren te brengen in trefcentrum Middelland.

Dat het park s avonds op andere manieren dan de bedoeling is gebruikt zou kunnen worden, wijst Toine Schreuder fel van de hand. De bekende problemen ion de buurt maken dat de mensen na s avonds ook niet over straat durven.

Dat geld ook voor de donkere wandelroutes van de Heemraadssingel. Die dingen blijf je houden. In het plan is overigens geld uitgetrokken voor verlichting met lichtpalen.

 

DELEN

 Over het park zegt Toine Schreuder nog Er is geen sprake van een aaneengesloten wijkpark. Het zal uit enkele delen bestaan, gescheiden door de Nieuwe Binnenweg, de Mathenesserlaan en de Vierambachtstraat.

Op de Heemraadssingel zelf zullen rijbanen verdwijnen, dan wel aangepast worden aan het park. Ook een rijbaan van de Rochussenstraat verdwijnt. Het verkeer dat er van af komt bereikt via lussen de Vliegerstraat. Verder kan het niet komen. Het zelfde gebeurt met het verkeer van de Lieve Verschuierstraat naar de Hondiusstraat. Op die manier is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk op dat stuk Heemraadssingel.

Op de andere delen van het wijkpark worden soortgelijke maatregelen getroffen. In ieder geval verdwijnen er de hoofdwegen. Alleen van de ventwegen zal nog gebruik gemaakt kunnen worden. Maar een echt verkeersplan is er nog niet. Herman Meijer: Dat is inderdaad zo, daar zijn we nog niet uit.

 

Het Vrije Volk, 18-12-1980

 

 

VVD-raadslid Kerstholt:

  Heemraadssingel moet autoweg blijven

 

Middelland – Met het huidige plannetje voor een Heemraadspark tussen Vierambachtstraat en de Mathenesserlaan gaat de gemeente een heilloze weg. Dat is de stellige mening van het VVD-raadslid J.H. Kerstholt. De Heemraadssingel is nu een vrij drukke wijkontsluitingsweg, die niet gemist kan worden.

De heer Kerstholt is ervan overtuigd, dat er bezwaren komen tegen het onttrekken van de Heemraadssingel aan het openbaar verkeer. Dat kan een ellenlange procedure worden. En al die tijd kan het parkje niet worden aangelegd.

Volgens het VVD-raadslid is de ventweg die in de plaats van de huidige drukke verkeersweg moet komen, totaal onvoldoende voor het verkeer. Voor het wijkverkeer bieden de alternatieve routes via de Aelbrechtskade en de s-Gravendijkwal geen afdoende oplossing vindt hij.

In de raadscommissie voor ruimtelijke ordening meende het PvdA-raadslid J.H.A. Henderson, dat de Heemraadssingel geen doorgaande functie heeft en de wijk zonder deze weg voldoende bereikbaar blijft. Directeur C. de Wijs van de verkeersdienst vond ook, dat het verkeer de weg best kan missen., Het gaat tenslotte om de afweging van het verkeer ten opzichte van het broodnodige groen in Middelland, zei hij.

 

Rotterdams Nieuwsblad, 19-2-1981

 

 

Raadsleden: plan Middelland te duur

(Van een onzer verslaggevers)

ROTTERDAM ,— Het bestemmingsplan Middelland zal waarschijnlijk al schipbreuk lijden voordat het te water is gelaten. De raadscommissie voorde Ruimtelijke Ordening heeft gisteren slechts schoorvoetend haar toestemming gegeven om het plan nader met belanghebbenden en diensten. te gaan uitwerken.

De commissie koos voor de op n na goedkoopste variant: groenvoorzieningen, voor een bedrag van 500.000 in de wijk, die ten laste van de afdeling Openbaar Groen moeten komen.

In het plan is de bebouwing van de z.g. GEB-driehoek opgenomen. Dat betekent dat het terrein, dat nu wordt gemarkeerd door het GEB-gebouw, de Academie en de HTS zal worden bebouwd. De bebouwing zou dan, wat de woningen betreft, dienen als overloop voor het tot stadsvernieuwingsgebied te bestemmen Middelland terwijl er ook bedrijven en kantoren gevestigd zullen worden.

In het plan is voorts een herprofilering van de Rochussenstraat opgenomen en een fietsroute aan de westkant van de Heemraadssingel. De fietsroute zou door het nieuw aan te leggen Heemraadspark gaan.

Uit de gereserveerde houding van de commissieleden bleek  al overduidelijk dat men de bedragen, die dit nieuwe Middelland-plan zal vergen, aan de hoge kant vindt.

 

Het Vrije Volk, 10-6-1981

 

 

Druk op bedrijven en winkeliers te groot
Heemraadspark moet wachten

 

Middelland – Wacht alsjeblieft met de aanleg van het Heemraadspark tot alle werkzaamheden rond de Nieuwe Binnenweg klaar zijn. Gun de winkeliers en hun klanten nu eindelijk eens wat rust.

 

Bijna smekend probeerde de heer M. Dijksman van de Winjkeliersvereniging Nieuwe Binnenweg gisteren de raadscommissie voor ruimtelijke ordening over te halen om de aanleg van het Heemraadspark uit te stellen.

Volgens hem is de grens van het aanvaardbare voor de winkeliers bereikt. Door alle verkeersbeperkende maatregelen zijn er al tweehonderd arbeidsplaatsen verloren gegaan en ruim dertig bedrijven failliet. Als nu ook nog de hoofdrijbaan onttrokken wordt aan de Heemraadssingel ten behoeve van het park wordt de druk echt te groot. Het gevaar is groot dat de zogenaamde trekkers van de Nieuwe Binnenweg verdwijnen en dan stort tegelijk het hele winkelbestand als een kaartenhuis in elkaar.

Het pleidooi van de heer Dijksman maakte indruk. De problemen zijn nog veel groter dan ik al dacht. Dat park moet er gewoon niet komen, vond raadslid J.H. Kerstholt (VVD). Consequent, maar als enige, verklaarde hij daarom alle 26 ingediende bezwaarschriften tegen het Heemraadspark gegrond.

De PvdA-meerderheid vond dat het belang van groen- en speelgelegenheid zwaarder woog dan de belangen van de bedrijven. Toch accepteerde men het voorstel van wethouder Mentink om te wachten met de aanleg van her park tot de werkzaamheden in de omgeving van de Nieuwe Binnenweg voltooid zullen zijn.

Volgens directeur Economische Zaken van de gemeente en de commissaris van de verkeerspolitie zal minstens gewacht moeten worden tot de werkzaamheden aan de Lage Erfbrug, Mathenesserbrug en de Schiedamseweg klaar zijn.

Dat ging directeur van de verkeersdienst C. de Wijs echter te ver. Als dat gebeurt, kun je net zo goed besluiten het park niet aan te leggen. Wethouder Mentink stelde hem een beetje gerust. Wat de Schiedamseweg betreft zullen we eerst onderzoeken wat voor gevolgen de werkzaamheden daar hebben voor de nieuwe Binnenweg.

Overigens werd De Wijs fel aangevallen op zijn stelling dat de bereikbaarheid van winkels en bedrijven niet zou verslechteren. U redeneert te simpel en te technisch. U ontkent wel de problemen van de winkeliers, maar staaft dat niet met bewijzen, viel mevrouw Bos, woordvoerster van de Kamer van Koophandel, tegen hem uit. Volgens haar werd het tijd dat de verkeersdienst eens zou moeten leren inzien, dat het leven aan de Nieuwe Binnenweg sterker is dan de leer van de verkeerstechnici.

 

Parkeren

 Raadslid Zijlstra bleef de bezwaarschriften van de winkeliers en de Kamer van Koophandel gegrond vinden ondanks de tegemoetkoming van wethouder Mentink. De andere 22 bezwaarschriften van bewoners en bedrijven aan de Heemraadssingel vond de CDA-er niet gegrond.

De bezwaren hadden vooral betrekking op het verlies van parkeerplaatsen aan de Heemraadssingel. Ten onrechte, vond De Wijs, omdat de parkeerplaatsen elders in de wijk terug zullen komen. Commissaris Van de Beek was dat echter niet met hem eens. Het parkeerprobleem is veel ernstiger dan De Wijs schetst.

Om de parkeerpijn van de bewoners te verzachten ging de raadscommissie akkoord met het voorstel van wethouder Mentink om niet na, maar gelijktijdig met de aanleg van het park de parkeerplaatsen te compenseren. De raadsleden stemden eveneens in met de voorwaarde van de wethouder dat de secundaire rijbaan van de Heemraadssingel bij de aanleg van het park geasfalteerd moet worden.

 

Inspraak

 Boos waren de bewoners de eigenaren van bedrijven aan de Heemraadssingel ook omdat de gemeente hen niet rechtstreeks bij de plannen voor het park heeft betrokken. De organisatie van de inspraak werd overgelaten aan de actiegroep Middelland, die volgens de gemeente de bevolking van de wijk voldoende representeert. De indieners van de bezwaarschriften waren het daar duidelijk niet mee eens: Wij weten niet wie de actiegroep of het wijkorgaan vertegenwoordigt, zolang we niet rechtsreeks hebben kunnen stemmen vond n van hen. Het wijkorgaan vertegenwoordigt ons in elk geval niet, vielen andere bewoners bij.

 

Samenstelling Kees Jonker en Willem Nettinga

 

Rotterdams Nieuwsblad, 25-11-1981

 

 

Nieuwe hoorzitting Werkgroep Heemraad

ROTTERDAM — Ter afsluiting van een reeks vergaderingen rond het thema stadsvernieuwing in Middelland houdt de Werkgroep Heemraad een hoorzitting op vrijdagavond 16 december. Uitgenodigd zijn gemeenteraadsleden van PvdA, CDA, VVD en D' 66. Aan deze bestuurders kunnen wijkbewoners hun vragen en opmerkingen kwijt. Volgens de Werkgroep Heemraad krijgen de huurder-bewoners en de eigenaar-bewoners steeds meer de indruk dat het Plan van Aanpak voor de wijk koste wat het kost uitgevoerd gaat worden en dat er met hun belangen nauwelijks rekening wordt gehouden. De discussie-avond vindt plaats vanaf 20 uur in de Volksuniversiteit aan de Heemraadssingel 277.

 

Het Vrije Volk, 13-12-1983

 

 

Wijkpark weer stap dichterbij

ROTTERDAM — De aanleg van het Heemraadspark — langs een deel van de Heemraadssingel — is sinds kort weer een stapje

dichterbij. Wethouder Pim Vermeulen (Stadsvernieuwing) heeft de Stuurgroep Stadsvernieuwing toegezegd vaart te zetten achter een krediet voor de voorbereiding van het werk door Gemeentewerken. Ook zal hij bij zijn collega Ries Jansen (Openbaar Groen) aandringen op het regelen van de financiering voor de aanleg van het park.

Gedeputeerden van Zuid-Holland hebben inmiddels hun goedkeuring gegeven voor de plannen voor het wijkpark, waarbij de westelijke rijbaan, van de Heemraadssingel tussen de Vierambachtstraat en de Nieuwe Binnenweg voor verkeer wordt gesloten. De goedkeuring is het bestuurlijke groene licht voor de aanleg van het park.

De actiegroepen Middelland en Nieuwe Westen hebben de Stuurgroep Stadsvernieuwing gisteren wel opheldering gevraagd over het voornemen om van geld voor het park verkeersborden in winkelstraten in de buurt te zetten. De verkeersborden, die verkeer naar de winkelstraten gaan verwijzen, moeten volgens de aktlegroepen niet worden betaald met geld (f 13.700) voor groen, ook niet als genoegdoening richting winkeliers die zich hebben verzet tegen een wijkpark.

 

Het Vrije Volk, 23-1-1984

 

 

 

Werkgroep H E E M R A A D

Postbus   25074

3001 HB   ROTTERDAM                                                         Rotterdam 10 april 1984.

 

P E R S B E R I C H T

=====================

 

BUURT  WEIGERT  HEEMRAADSPARK

 

Uit een huis aan huisenqute langs de gehele Heemraadssingel, georganiseerd door de werkgroep Heemraad, is overduidelijk gebleken, dat de bewoners van de Heemraadssingel een Miljoenenverslindend, prostitutie-aantrekkend en verkeers-ontregelend park helemaal niet zien zitten. Van de 253 respondenten bleek slechts 10% voor het park te zijn. Verder wilde 10% wel een park als er eerst wat aan de prostitutie wordt gedaan. De overige 80% vindt dat een miljoenenoperatie als het aanleggen van een park in deze tijd sociaal volkomen onverantwoord is. "De Heemraadssingel is al drie kwart eeuw

een prachtige singel", zo verwoordde n van de bewoners zijn standpunt, "en dat moet zo blijven".

Dat er nu toevallig een wethouder-Stadsvernieuwing aan de Heemraadssingel woont (en die met zijn hoge salaris zijn eigen huis nog niet eens blijkt te kunnen onderhouden) en van dit park zijn stokpaardje maakt, hoeft voor de gemeenschap toch niet tot zulke zotte geldverspilling te leiden.

De uitslag van de Enqute:

 

A. Voor de aanleg van het Heemraadspark ....................................................................: 26

B. Tegen de aanleg van het Heemraadspark, totdat de prostitutie uit de wijk is.............: 28

C. Tegen de aanleg van het Heemraadspark in het algemeen ......................................:  199

 

in de vorm van handtekeningen (met reakties) zal bij de Gedeputeerde Staten worden aangeboden als bijlage bij het bezwaarschrift, dat de werkgroep reeds heeft gedeponeerd.

Commentaar-Werkgroep Heemraad: Er is weer duidelijk gebleken hoe men volledig voorbij gaat aan de mening van de bevolking zelfs bij het aangaan van dit soort miljoenenoperaties. Dit gebeurt dan in een tijd, dat men juist toch op het geld moet letten en het tegengaan van de verpaupering toch een eerste prioriteit zou moeten hebben.

In n woord: o n v e r a n t w o o r d e 1 i j k bestuur !

 

 

 

Enqute: 80 percent tegen Heemraadspark

 

(Van een onzer verslaggeefsters) 

ROTTERDAM >. — Ruim tachtig procent van de gepolste Heemraadssingelbewoners is tegen de aanleg van een buurtpark. Dat is gebleken na een huis-aan-huis-enqute van de werkgroep Heemraad. Van de 253 genquteerden bleken slechts 26 bewoners wat voor de komst van een Heemraadspark te voelen.

De mening, van de werkgroep is inmiddels bekend. "Miljoenenverslindend, prostituiie-aantrekkend en verkeersontregelend", noemt zij het park. "Dat er nu toevallig een wethouder Stadsvernieuwing aan de Heemraadssingel woont en van dit park zijn stokpaardje maakt, hoeft voor de gemeenschap toch niet tot zulke zotte geldverspilling te leiden", aldus de werkgroep.

De. afdeling Rotterdam van Humanitas, de Nederlandse Vereniging voor Maatschappelijke Dienstverlening en Samenlevingsopbouw, draagt nog een aantal andere bezwaren aan. Als een soort commentaar op het enquteformulier schrijft zij de werkgroep dat door de bezuinigingen bij de Plantsoenendienst het een sober park zal worden: "Dus wat zal het helemaal voorstellen

 

Vernielingen

Verder voorspelt Humanitas dat de jeugd, de beplanting met de regelmaat van de klok zal vernielen: "Laten ;we maar nuchter vaststellen dat de politie dit niet kan verhinderen en dat de Plantsoenendienst door gebrek aan financin het niet kan bijhouden".

Volgens Humanitas heeft het bestaande plein genoeg mogelijkheden "zolang de kleinen en groten hun fantasie maar gebruiken". Ook voor de volwassenen heeft de vereniging een alternatief voor het buurtpark in petto: gewoon met bus 39 naar het Vroesenpark.

Nog verder gaat T.J. van de Graaf. Deze Heemraadssingelbewoner stelt vergaande maatregelen voor een verkeersvertragende indeling van de wegen oftewel drempels, een algemeen hondenverbod waardoor het huidige groen als park kan dienen zonder in de uitwerpselen te hoeven "ronddrollen", een parkeerverbod voor vrachtwagens en tenslotte het verbieden van wooncontainers die "groenvernietigend" werken.

 

Het Vrije Volk, 13-4-1984

 

 

Heemraadspark komt er toch

ROTTERDAM — Nog dit jaar kan een begin worden gemaakt met de aanleg van het Heemraadspark. Dit is mogelijk door de toezegging van minister Braks van Landbouw en Visserij om 1,3 miljoen gulden subsidie te verlenen. De totale kosten voor de aanleg van het park bedragen 3,6 miljoen. De resterende 2,3 miljoen gulden zullen uit het stadsvernieuwingsfonds betaald worden. Lange tijd zag het ernaar uit, dat het ministerie niet van,; planwas om de subsidie te verstrekken. Al vanaf 1981 voeren ambtenaren gesprekken hierover. Juist het feit dat op ambtelijk niveau zo langdurig overleg is geweest en de daaruit gewekte verwachtingen, deden Braks besluiten de subsidie toe te kennen. Het Heemraadspark, dat ongeveer tien hectare groot zal worden, komt langs de singels van de Heemraadssingel tussen de Middellandstraat en de Nieuwe Binnenweg en op het daarbij aansluitende Heemraadsplein. De doorgaande weg, die aan de westzijde van de singels ligt, zal verdwijnen. De kruisingen op de Mathenesserlaan met het Heemraadsplein worden aangepast. Op de beschikbaar komende ruimte komen twee speelveldjes en speelplaatsen, een bloementuin en een speel- en ligweide.

 

Het Vrije Volk, 9-3-1985

 

 

P A R K

 

RIEN VROEGINDEWEIJ

 

Twee jaar geleden werd er op de singel bij mij in de buurt een aantal houten banken geplaatst. Ze staan er nog, zij het enigszins toegetakeld. Toch heeft het nog lang geduurd voor de vandalen er vat op kregen, maar nu is het zover. Ze zijn begonnen

met de spijltjes van de rugleuningen. Die zijn er nu uitgesloopt. Nog niet bij alle banken, maar het begin is er en een slecht voorbeeld doet slecht volgen. De onttakeling zal nu, vermoed ik, met rasse schreden voortzetten en het zal niet lang meer duren of de eerste bank ligt bij de fietsen in het water. Bijna had ik geschreven: bij de vissen. Maar ik geloof dat er nog n levende vis in die singel zit. Zelfs de onverwoestbare stadseenden moeten het vaak tegen het van gemeentewege onbestreden blijvende botulisme afleggen: dan zie je er weer eens eentje levenloos met zijn pootjes naar boven in dat vieze water drijven.

Toen die banken er pas stonden dacht ik: wat een lef om die hier neer te zetten. Maar ik had natuurlijk moeten denken: wat dom. Op de rugleuningen staat de naam van de goede gever: Robeco 1933-1983. Het geschenk van een jubilaris. Het zijn mooie banken, made in Engeland, door Barlow Tyrie Ltd., Springwood industrial estate, Braintree, Essex. Maar dat heeft ook al niet geholpen. In mijn Engels woordenboek staat niet wat "springwood" betekent, vrij vertaald zou je zeggen "lentehout", maar de banken zien er stevig uit. Als je erop zit heb je niet het idee dat je erdoor zal zakken.

Het zijn qua vorm een beetje voorname banken, ze horen eigenlijk in een stille laan te staan, waar uitsluitend hele kleine kinderen en krachteloze ouden van dagen verpozen, en niet op een singel in een afbraakbuurt waar een bank van gewapend beton amper tegen de vernielzucht bestand is.

De singel waar ik het over heb is de Heemraadssingel. Een brede laan. Echt Parijsbreed, ik denk de breedste en misschien ook wel de langste van Rotterdam. Er zijn vier rijbanen, parkeerstroken, zes ruime trottoirs, bomen, water en bruggen, pisbakken, telefooncellen en taxistandplaatsen, kortom het hele openbare voorzieningenpakket die een straat of laan levendig en bovenal leefbaar maken. Er staan uiteraard ook huizen, grote ouderwetse herenhuizen, waar de "heren" wegens te hoge stookkosten en bedienden lonen uit vertrokken zijn en die nu helaas voor een groot deel door kantoren worden bezet, en voor de rest een kleurrijke verscheidenheid aan bewoners huisvesten. Maar wat wil de projektgroep met het "gebied", dat van de Coolhaven tot de Diergaarde loopt? De projektgroep wil er een park van maken. Een park! Weet u wat een park is? Een park midden in de stad, in een buurt waar een mooie Engelse bank het nog geen twee jaar uithoudt? Juist. Een park is een hondenschijtplaats, een openluchtbordeel, een exhibitionistenmuseum, een achter-de-boom-rukkers-bos, dus een gevaarlijk en ontoegankelijk oord voor vrouwen en kinderen.

De Heemraadssingel is lang niet meer de rustieke laan voor de gegoede burgerij, maar er is nu nog een zekere controle op wat zich daar allemaal in het openbaar afspeelt. Wat is dat toch voor een krankzinnig gedoe in deze stad om het weinige dat er na de bomen van mei 1940 nog over is af te breken? Waarom laten ze dat in ieder geval niet gewoon voor wat het is? Die Heemraadssingel is een prachtige, grootsteedse laan die af en toe een opknapbeurt moet hebben. Ik denk dat de gemeente blij is met de plannen van de projektgroep, want een park kan je laten verwaarlozen zonder dat iemand het merkt, of denkt dat het.zo hoort. Bovendien is de Heemraadssingel wel breed, maar voor een park te krap. Het Vondelpark in Amsterdam bijvoorbeeld is in de breedte ook niet om een marathon te lopen. Maar dat is altijd nog twee keer zo breed als ons geplande Heemraadsparkje. En waar moet het verkeer heen? Er zijn huizen, kantoren en zijstraten en die moeten toch minstens voor brandweer en ambulances bereikbaar blijven. Verkeer is als water, sluit je ergens een weg af dan gaat het ergens anders heen.

Dus dat komt straks allemaal bij mij door de straat. En waar moet ik dan heen. Op een kapotte bank in een onveilig donker park gaan slapen?

 

Het Vrije Volk, 19-4-1985

 

 

 

Werkgroep Heemraad tegen aanleg park

 

ROTTERDAM — De werkgroep Heemraad heeft in een brief aan het college van B. en W. geprotesteerd tegen de voorgenomen aanleg van het Heemraadspark. De werkgroep wijst het college op een begin vorig jaar gehouden enqute onder bewoners van de Heemraadssingel, waaruit bleek dat meer dan tachtig procent tegen de aanleg van het park was. Ons protest wordt grotendeels ingegeven door onze recente ervaringen met de gemeente en de politie bij het bestrijden van de prostitutie in de wijk. Een Heemraadspark zal zeker een uitvalsbasis en schuilplaats vormen voor het prostltutiegebeuren en voor overvallen," zo schrijft de werkgroep Heemraad. Er wordt door de politie geklaagd over gebrek aan mankracht. Het door u voorgestelde park zal een extra vraag naar mankracht bij de politie scheppen om het park prostitutie en overvalvrij te houden."

 

Het Vrije Volk, 3-5-1985

 

 

Heemraadspark pas in april 1986

ROTTERDAM — Met de aanleg van het Heemraadspark kan pas volgend jaar april begonnen worden. De gemeente Rotterdam speelt het niet klaar om aan de voorwaarden voor de subsidie van het ministerie van' Landbouw en Visserij — dat de aanleg nog in '85 moet beginnen — te voldoen. Gemeentewerken is nog volop met de voorbereiding bezig. Bij het ministerie ligt een verzoek om uitstel. Minister Braks stelde in maart van dit jaar 1,3 miljoen gulden subsidie ter beschikking. De totale kosten voor de aanleg van het park worden geraamd op 3,6 miljoen. De ontbrekende 2,3 miljoen zullen uit het stadvernieuwingsfonds worden betaald.

Braks stelde destijds de voorwaarde dat nog in '85 met de aanleg van het Heemraadspark begonnen moest worden, omdat hij in de veronderstelling verkeerde dat alle voorbereidingen reeds waren getroffen.

Het Heemraadspark, dat ongeveer tien hectare groot wordt, komt langs de singels van de Heemraadssingel, tussen de Middellandstraat en de Nieuwe Binnenweg en op het daarbij aansluitende Heemraadsplein.

Gemeentewerken begint in april met de aanleg van paden en het leggen van buizen- Pas in oktober komt de beplanting aan de beurt.

 

Het Vrije Volk, 16-7-1985

 

 

Heemraadspark: oase in stadsgewoel

Van een onzer verslaggevers

ROTTERDAM — ; Langzaam draaiende ambtelijke molens en slepende onderhandelingen zijn vervelend. Zeker voor de lagere schooljeugd uit Middelland en het Nieuwe Westen, die in 1981 mee mocht praten over het toekomstige Heemraadspark. Hun ideen mogen dan wel in de plannen opgenomen zijn, de kinderen zelf zijn met hun huidige leeftijd al weer in hele andere zaken genteresseerd dan zandbakken en speelveldjes. Dat neemt echter niet weg, dat de jongeren uit beide wijken vanaf het voorjaar 1987 van hun felbegeerde oase" te midden van het drukke stadsgewoel kunnen gaan genieten.

De nota Groen in Rotterdam" uit 1978 en het bestemmingsplan voor Middelland en het Nieuwe Westen wezen destijds al uit dat er dringend behoefte was aan openbaar groen. Het huidige plan voor het Heemraadspark lag in 1980 getekend en wel op uitvoering te wachten. Een wegomtrekkingsprocedure en bezwaarschriften zorgden voor een eerste vertraging. Overheveling van een deel van het oude Ministerie van CRM (dat mondeling subsidie had toegezegd) naar het huidige Ministerie van Landbouw, en Visserij, ombuigingen in het recreatiebeleid en de eerste gemeentelijke bezuinigingsoperatie veroorzaakten verdere stagnatie. Bovendien moest in 1983 eerst de trambaan voor lijn 1 gelegd worden.

Een toezegging van geld uit het Stadsvernieuwingsfonds voorkwam verdere vertragingen. Na alle voorbereidingen van aannemer en gemeentelijke instanties als het GEB, Drinkwaterleiding en de PTT, kan in april 1986 met de uitvoering gestart worden.

De hoofdrijbaan tussen de Vierambachtsstraat en de Nieuwe Binnenweg komt bij de realisatie van het nieuwe Heemraadspark geheel te vervallen. De vrijgekomen ruimte wordt. bestemd voor uitbreiding van de al bestaande groenstroken en het maken van nieuwe recreatieplekken. Het verkeer zal vanaf de Vierambachtsstraat via een bocht op de bestaande ventweg langs de huizen geleld worden. Ter voorkoming van geluidsoverlast krijgt de weg een asfaltbedekking.en wordt hij breder gemaakt om opstoppingen te voorkomen.

Aan de veilige bereikbaarheid van het Heemraadspark wordt veel aandacht geschonken. Zowel bij de Vierambachtstraat (op de tekening uiterst links) en Mathenesserlaan (rechts) komen zebrapaden met oversteekeilanden. Langs de singel verdwijnt, de hoofdrijbaan. Daarvoor in de plaats komen speelveldjes en een ligweide

 

Speelveldjes

Om het park af te scheiden van de drukke verkeerswegen komen er aan belde koppen van de singel hoge struiken. Voor de jeugd tekende de Dienst Stadsontwikkeling aan beide uiteinden van de vrijgekomen strook een verhard speelveldje: bij de Vierambachtsstraat; n met voetbaldoeltjes, aan de andere kant n met basketbalpalen.

Ter hoogte van de Hooidrift en de C.P. Tielestraat zullen speelplekken voor jonge kinderen aangelegd worden, op goede loopafstand van de crches en scholen. Bij de oversteek krijgt de rijweg een extra markering. Op de terugweg verhinderen uitlooprekken het onverwachts oversteken van spelende kinderen.

Naast de speelplek tegenover de Hooidrift komt een bloementuin met bankjes. Vanwege nieuwe gemeentelijke bezuinigingen zullen de bezoekers geen sprankelende fontein horen. Daarvoor in de plaats komt er tegenover het houten bruggetje een jeu de boules-terrein. Een park is geen park als je er niet even rustig kan liggen. In het midden komt er daarom een lange speelweide, die door flinke struiken van de weg wordt afgeschermd. Via een zebrapad met oversteekeilanden" loopt men over de Mathenesserlaan naar het Heemraadsplein. Door het wegvallen van de rijstrook ontstaat er nu een veilige verbinding met de singel.

Het Heemraadsplein moet volgens de Dienst Stadsontwikkeling de pleinfunctie behouden. Aan de randen komt er nieuwe beplanting. Op het plein zelf krijgt de jeugd, naast de al bestaande zandbak, nog meer speelmogelijkheden in de vorm van een draadcircus, evenwichtsbalken (met daaronder rubbertegels) en klimtouwen aan de bunker vlakbij de eindhalte van lijn 4.

Door voortdurende werkzaamheden aan ondergrondse leidingen, vernielingen en de gevreesde iepziekte heeft de statige Heemraadssingel de afgelopen jaren veel te lijden gehad. Met nieuwe aanplant en extra bankjes moet de promenade weer aantrekkingskracht uitoefenen op omwonenden en pauzerende' zakenlui. Begin 1987 zal het Heemraadspark-nieuwe-stijl gereed zijn.

 

Het Vrije Volk, 13-8-1985

 

 

Vondelpark

door HANS MAAS

Amsterdam heeft zn Vondelpark, Rotterdam krijgt zn Heemraadspark. Arm Rotterdam, of: arme bewoners van de Heemraadssingel. Geknokt is er, gestreden voor een groene ader door West, maar nog voor de eerste conifeer is geplant begint de spijt al door te breken. Volksoplopen tegen een bordeel waarin welgeteld twee prostituees werkzaam zijn. Met andere woorden: volksoplopen tegen iets anders, volksoplopen tegen iets waarvoor dat bordeeltje als 1 symbool dient. Geheimtaal? Rotterdam-West is bang voor de verwording van het Heemraadspark tot prostitutie-en junkiepark. En de vrees schiet nu pas wortel, nu de aanleg letterlijk voor de deur staat. Tijdens het jarenlange actievoeren had Rotterdam-West het te druk met actievoeren. Nu het doel is bereikt is er eindelijk tijd om na te denken. Te laat? Wie weet kan er nog een strijd worden begonnen om het hele park niet door te laten gaan. De vergelijking met het Vondelpark is niet van mij. Vaak werd tijdens het actievoeren het argument naar voren gebracht dat de onbebouwde oppervlakte van de Heemraadssingel even groot was als die van het Vondelpark. Hier lag een uitgelezen kans om net zoiets moois als in Amsterdam te maken, om de hoofdstad voorbij te streven zelfs. Want aan de uiteinden van de singel lagen al twee parken; het Vroesenpark en Het Park bij de Euromast. Het misdeelde Rotterdam-West zou met wat simpel graaf en plantwerk zijn eigen Kralingse Bos krijgen, op minder dan loopafstand. Toen ik nog bewoner van die singel was sputterde ik nog wel 's tegen met de vraag: Waarom moet het mooiste wat West heeft nog mooier worden gemaakt? Wat mankeert er aan die singel? Iedereen laat er toch al zijn hond uit? Bij een beetje zon zijn alle bankjes toch al bezet? Doe maar wat tegen al die betegelde en volgeparkeerde voortuinen van kantoren, dat zal minder geld kosten. Maar nee, Rotterdam zou en moest zijn Vondelpark krijgen. Een park doorsneden door vijf belangrijke verkeersaders?! Gaf niet. Een groene ader die zelf ook nog zoveel mogelijk verkeersader moest blijven?! Detail, meneer. We hebben de bomen in de wijken er omheen geteld en dat zijn er volgens onze gogische statistiek veel te j weinig.

Zet die bomen dan maar allemaal naast elkaar op het Heemraadsplein, zei ik dan, want dat is het meest droeve plein van heel Rotterdam, dat hebben ze zo prachtig geaccidenteerd betegeld dat er geen bal valt te trappen.

Maar nee, daar moest een vijver komen.

Spelevaren konden we ook al veel te weinig volgens die statistiek. We schrijven jaren zestig, die in Rotterdam nog tot ver in de seventies doorduurden.

Katendrecht is inmiddels al lang en breed schoongeveegd (hoewel?) en Rotterdam worstelt met een prostitutieprobleem, dat, zoals al vaak gezegd, eigenlijk geen prostitutieprobleem is maar een heroneprobleem. Want waarom zou nou dat ene bordeeltje aan het Heemraadsplein nummer 10 moeten worden gesloten. Elke straat in Rotterdam heeft onderhand wel n huis waarin de oudste vorm van ontuchtter wereld wordt bedreven. Het zijn niet die twee hoertjes of nummer tien waar ze in zon last van hebben. En ook de klanten van die twee geven echt niet z veel overlast. Een enkele inwoner roept hysterisch: ze staan zich in de bosjes te bevredigen, omdat ze te lang op hun beurt moeten wachten.

Sorry hoor, die gesignaleerde perverseling stond waarschijnlijk niet op zijn beurt te wachten, maar was net afkomstig uit de aanpalende tippelzone, alwaar hij te horen had gekregen dat hij te weinig geld bood voor zijn oneerbare voorstellen.

Als er al te veel klanten naar nummer tien komen dan hebben de actievoerders dat voor een deel aan hun eigen reclamecampagne te danken. Rotterdam-West protesteert tegen een bordeeltje. Rotterdam-West bedoelt te protesteren tegen zijn eigen Vonelpark dat er nog niet eens ligt maar al wel voor een niet onbelangrijk gedeelte officieel is aangewezen als tippelgebied. Dat tippelgebied staat vol met patinten die van de dokter geen medicijnen krijgen. De directeur van de GGD zegt: we moeten de hoertjes gratis herone geven als ze AIDS hebben. Anders verspreidt die ziekte zich maar. Gerustgesteld Rotterdam-West? Znder AIDS verspreidt de herone-overlast zich niet.

 

Het Vrije Volk, 5-12-1985

 

 

Heemraad: Doe 't op z'n Amsterdams

ROTTERDAM — De .werkgroep Heemraad, die zich intensief bezighoudt met het stadvernieuwingsproces in Rotterdam, heeft zich met een open brief tot de gemeenteraad gewend en verzocht alles in het werk te stellen de fraaie, vroeg 20ste-eeuwse panden in de wijk Middelland-Zuid niet onder de slopershamer te laten verdwijnen.

De werkgroep is hiertoe overgegaan, omdat wethouder Pim Vermeulen (stadsontwikkeling) op twee eerder gedane soortgelijke verzoeken niet heeft gereageerd. Bij de wethouder is sprake van een soort minachting voor en een doodzwijgen van de standpunten van Heemraad" aldus de werkgroep. Aan sloop valt volgens Heemraad te ontkomen door de zg. Amsterdamse methode tegen verzakking van oude panden toe te passen. Daarbij wordt de zware grond om de heipalen weggezogen, waarna een laag van licht schuimbeton — bestaande uit zand, cement, water en veel lucht — er voor in de plaats wordt gebracht. Deze methode is volgens de werkgroep niet alleen doeltreffend, maar ook veel goedkoper.

 

Het Vrije Volk, 14-3-1986

 

 

Valse start Heemraadspark

De teleurstelling over het kappen (vorige week) van zesendertig bomen langs de He'emraadssingel (tussen Vierambachtstraat en Mathenesserlaan) is groot. De werkgroep Heemraad is zelfs in woede ontstoken over het vellen van de sierlijke prunussen, die jaar in jaar uit als n van de eerste boomsoorten in dat deel van de stad met roze bloesem de zomer aankondigden. Ht ongenoegen van buurtbewoners hangt inmiddels in de vorm van affiches tegen het kappen achter talrijke ruiten. Het leed van deze valse start van de aanleg van het veelbesproken Heemraadspark wordt echter ook enigszins verzacht. In heel wat vazen in huiskamers daar in de buurt prijken nu al een aantal dagen kanjers van takken. (Foto: Carel van Hees)

 

Het Vrije Volk, 6-5-1986

 

 

Bewoners woedend over kappen bloesembomen

 

NIEUWE WESTEN/MIDDELLAND  -  Met grote verontwaardiging hebben bewoners uit het Nieuwe Westen en Middelland gereageerd op het kappen van 36 bloesembomen aan de Heemraadssingel. De ruim veertig jaar oude bomen moesten plaats maken voor de aanleg van het Heemraadspark, maar dit wordt door de aktiegroep Het Nieuwe Westen en de werkgroep Heemraad "voorbarig" en "tegen de afspraken" genoemd.

 

Met stijgende verbazing en woede zagen bewoners van de Heemraadssingel onlangs hoe 36 stuks prunusbomen vr hun ogen tegen de vlakte gingen; een maatregel die noodzakelijk zou zijn voor de aanleg van het Heemraadspark. De ruim 40 jaar oude bloesembomen stonden bijna in bloei en de verontwaardiging in de buurt was dan ook groot. De werkgroep Heemraad spreekt zelfs van een "bomenmoord" en stuurde per omgaande een telegram naar het college van B&W. "Dit is niet alleen voorbarig maar ook nodeloos" vertelt een gemotioneerde voorzitter Hoekstra. "We hebben onmiddellijk affiches gemaakt waarop het kappen veroordeeld wordt, want het moet toch mogelijk zijn om het park aan te leggen met behoud van de bestaande, vaak unieke bomen?" De werkgroep zegt in elk geval bereikt te hebben dat twee bijzondere sparren gespaard blijven.

 

Vergadering

Ook  de akiegroep Het Nieuwe Westen is verontwaardigd over het kappen van de bloesembomen. "Er zijn in het verleden afspraken gemaakt met de bewoners die men nu niet nakomt. Slechts een aantal bloesembomen zouden moeten verdwijnen en de rest kon gehandhaafd blijven; als men op deze manier een begin maakt met de aanleg van het park dan is dat voor ons een onverteerbare zaak". De aktiegroep wijst daarbij op de speciale commissie die overleg zou gaan voeren met alle betrokkenen bij de aanlag van het park. Tot op heden is de commissie ondanks herhaalde verzoeken van onze kant nog nooit bij elkaar geweest en dit is juist nodig om problemen als het onnodig kappen van bomen te voorkomen.

 

De werkgroep Heemraad heeft een vergadering gepand op dinsdag 27 mei, waarbij woordvoerders van de gemeente hun standpunt nader uiteen kunnen zetten. De vergadering wordt gehouden in het gebouw van de VU.

 

De Westergids, 15-5-1986

 

 

Wijk boos over 'lukraak' kappen van 36 prunussen

(Van een onzer verslaggevers)

ROTTERDAM — "De gemeente heeft zich niet aan de afspraak gehouden. Destijds is heel nadrukkelijk gezegd dat slechts enkele bomen zouden worden gekapt. Zonder dat iemand er van wist zijn de plannen echter gewijzigd en moesten 36 prunussen het ontgelden".

Paul Schmitz, bewoner van de Heemraadssingel, geeft aan waarom veel mensen in 't geweer zijn gekomen tegen het "lukraak" kappen van de prunussen langs de singel. Maandag 28 april werd zonder aankondiging vooraf in alle vroegte gestart met het werk, noodzakelijk voor de aanleg van het toekomstige Heemraadspark.

Het ongenoegen van de omwonenden uitte zich onder meer in protest-affiches voor de ramen. De kritiek heeft al vrucht afgeworpen: twee zeldzame atlas-ceders zullen met rust worden gelaten.

Volgens Paul Schmitz is het zo klaar als een klontje waarom plotseling zon haast werd gemaakt met de parkaanleg. "Er is een subsidie beschikbaar gekomen waarvan een belangrijk deel vr november moet zijn . opgemaakt", zegt Schmitz. "Het was dus voor de gemeente zaak zo snel' mogelijk met het park te beginnen. De allereerste stap was het vellen van de 36 bomen".

De subsidie die vanuit Den Haag voor de aanleg van het Heemraadspark beschikbaar is gesteld; bedraagt ongeveer 1,4 miljoen gulden. De totale aanlegkosten komen: neer op 2.7 miljoen gulden.

 

Het Vrije Volk, 17-5-1986

 

 


5  JUNI  VOORLICHTINGSAVOND  IN

WIJKCENTRUM  MIDDELLAND

NIEUW HEEMRAADSPARK NOG DIT JAAR GEREED

De aanleg van het nieuwe Heemraadspark is eind april gestart. Omdat de uitvoering van de plannen, vanwege verschillende tegenslagen. Vele malen was uitgesteld, was dit in het bijzonder voor een aantal omwonenden nogal onverwacht. Vooral het kappen van een aantal prunussen maakte vele reacties los, waarbij bleek dat niet iederen goed op de hoogte was van de werkzaamheden die Gemeentewerken bij het Heemraadspark uitvoert. In samenwerking met de actiegroepen Nieuwe Westen en Middelland, Gemeentewerken, De Secretarie-afdeling Sport en Recreatie, bureau openbaar groen en de projectgroep Middelland, zal daarom op donderdag 5 juni a.s. in het wijkcentrum Middelland (1e Middelaandstraat 103) een voorlichtingsavond worden georganiseerd. De avond begint om 08.00 uur en iedereen die vragen heeft , betrekking hebbend op het Heemraadspark, kan er terecht.

 

INSPRAAK

De veranderingen aan de Heemraadssingel en het Heemraadsplein zijn het gevolg van de nota 'Groen In Rotterdam', die in 1978 door de gemeente werd gepresenteerd. Uit deze nota bleek, dat de wijken Middelland en Nieuwe Westen een groot tekort hadden aan openbaar groen. Er werd voorgesteld om de Heemraadssingel vanaf de Vierambachtsstraat tot aan het Heemraadsplein en het plein zelf In te richten tot wijkpark. In die tijd werden deze wijken ook aangewezen tot stadsvernieuwingsgebied en in het bestemmingsplan worden twee aaneengesloten groenelementen van 3,2 en 2,4 hectare opgenomen.

In 1980 kreeg de dienst Stadsontwikkeling de opdracht om in overleg met de bewoners een plan te maken voor het Heemraadspark. Er werden inspraakavonden georganiseerd en de verwachting was toen, dat alles in 1982 gerealiseerd zou zijn.

 

VERTRAGING

Het pakte echter andere uit. Wegens een aantal wegverleggingen moest een zogenaamde wegontheffingsprocedure worden gevolgd, die vanwege diverse bezwaarschriften veel vertraging veroorzaakte. Daarnaast wilden de winkeliers van de Nieuwe Binnenweg niet, dat de uitvoering gelijktijdig gebeurde met de bouw van de nieuwe Mathenesserbrug, de aanleg van de vrije trambaan voor lijn 1 en lijn 7 en de diverse metrowerkzaamheden.

In1985 waren alle procedures afgerond. Nu echter ontstonden er problemen rondom de eerder toegezegde subsidies van de Rijksoverheid. In de loop der jaren was het subsidiebeleid in Den Haag gewijzigd en het kostte nogal wat tijd en moeite eer er overeenstemming werd bereikt.

Na enige kleine veranderingen In verband met de technische voorbereidingen en onderhoudsnormen, kon In april jl. eindelijk worden begonnen.

 

SFEER BLIJFT BEHOUDEN

De Heemraadssingel is al meer dan honderd jaar oud. De singel was nodig om regen- en afvalwater naar de Nieuwe Maas af te voeren er werd in een zogenaamde 'landschapsstijl' aangelegd. Ondanks verschillende aantastingen wordt, vanwege de volwassen begroeiing er fraaie bomen, de singel door vele Rotterdammers bijzonder gewaardeerd. Je kunt er lekker liggen zonnen In het gras, uitrusten op eer bankje en vaak proberen hengelaars een visje aan de haak te slaan.

Het Heemraadsplein is een druk bezochte ontmoetingsplaats, zowel voor volwassenen als kinderen. Er wordt druk gespoeld, er zijn regelmatig manifestaties en ook scholen maken dankbaar gebruik van het plein.

Uitgangspunt bij het ontwerpen van het Heemraadspark was dan ook, dat de huidige sfeer en allure niet mochten worden aangetast en zo mogelijk moesten worden versterkt.

De huidige hoofdrijbaan aan de westelijke kant van de singel tussen de Vierambachtsstraat en het Heemraadsplein gaat verdwijnen. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten geheel en dus een groter groengebied en meer mogelijkheden voor recreatie. Er komen twee geasfalteerde speelveldjes, een speelpark voor kleine kinderen en een speelplok voor wat oudere jeugd. Voorts een ligweide en een bloementuin en een groot aantal nieuwe bomen.

Het verkeer langs de singel wordt omgeleid via de secundaire weg die 75 cm wordt verbreed en wordt geasfalteerd. Op de Mathenesserlaan komen vervangende parkeerplaatsen.

Ook de rijbaan op het Heemraadsplein langs het rioolgemaal vervalt. Ter plaatse komt een fietspad en het autoverkeer wordt rond het plein geleid. Langs de randen worden extra bomen geplant, zodat dit plein wat meer wordt omsloten. Om die reden zullen de rozenvakken verdwijnen. Op andere plekken zijn echter nieuwe plantvakken geprojecteerd, die met bloeiende sierheesters zullen worden opgevuld. Ook Is er gedacht aan een aparte bloemenhoek.

De huidige zandbak op het plein blijft gehandhaafd en hier omheen komen allerlei speelvoorzieningen. Er komt een glijbaan, klimwerktuigen en een klimtouw vanaf de bunker. Een bijzonderheid Is dat aan de achterzijde van het rioolgemaal een permanent podium wordt gemaakt, waarvoor wel een aantal struiken bij dit gemaal moet worden verwijderd.

 

BOMEN

Het gebied waar het nieuwe Heemraadspark wordt aangelegd telde tot voor kort zo'n 375 bomen. Zeker als ze hun volle omvang hebben bereikt, vormen bomen een zeer bijzonder element in de stad en als een boom om wat voor reden dan ook moet worden geveld, gaat dit meestal met gemengde gevoelens gepaard.

Uitgangspunt bij het ontwerp van het Heemraadspark was, dat gezonde bomen zoveel mogelijk gespaard moesten worden. 68 bomen zullen verdwijnen; hier tegenover staat de aanplant van 153 nieuwe bomen.

Een grondig onderzoek van Gemeentewerken wees uit, dat zo'n zestig bomen vanwege de kwaliteitstoestand op den duur niet te handhaven waren. Een aantal zal vanwege hun ouderdom binnen enkele jaren afsterven, scheef groeiende bomen vormen een gevaar voor het verkeer en niet stabiele bomen kunnen na verloop van tijd omwaaien. Als een geheel nieuw park moet worden aangelegd is het beter om in n koor alle bomen die niet zijn te redden, of een gevaar voor de omgeving opleveren, te verwijderen.

 

NIEUWE AANPLANT

Doordat er meer bomen worden aangeplant dan er verdwijnen zal na verloop van tijd het Heemraadspark er dus aanzienlijk groener uitzien dan nu het geval is. Het zijn hoofdzakelijk lindebomen en ze zullen in het komende winterseizoen worden geplant.

Bij een aantal bestaande monumentale bomen worden maatregelen genomen, die de levensduur zullen verlangen. Het gaat hier om het aanbrengen van luchtsleuven in de grond, drainage en bemesting. Voor elke boom is zorgvuldig een afweging gemaakt of maatregelen zinvol zijn en welke kosten die met zich meebrengen.

Een probleem is, dat de kwaliteitstoestand van een boom vaak niet direct te zien is. Zo kan bijvoorbeeld een oude prunus schitterend bloeien, terwijl een deskundige aan de bladeren kan zien, dat de boom op zijn laatste benen loopt.

Dat was bijvoorbeeld het geval bij de inmiddels gekapte 36 prunussen die langs de Heemraadssingel stonden. Het merendeel van deze bomen moest in de komende jaren toch al worden vervangen. Daarnaast moest vanwege de verbetering van de waterafvoer, de grond waarop deze bomen stonden, worden opgehoond en daar kan een prunus niet tegen.

Om te voorkomen dat de bomen werden gekapt, terwijl ze in volle bloei stonden, werd dit karwei bij de start van de werkzaamheden als een van de eerste aangepakt. Hiermee is ruim de helft van de te rooien bomen reeds verwijderd.

De grote lindeboom die stond op de hoek van de Mathenesserlaan en het Heemraadsplein was aangetast en niet meer op te knappen. Deze boom is vervangen door een plataan.

Aan de Heemraadssingel bij de kruising met de Mathenesserlaan staan twee grote platanen, waarvan het niet zeker is of deze zullen overleven. Door de wegverlegging ter plaatse moet een deel van de wortels van deze bomen weggezaagd worden en de kans bestaat, dat deze bomen op een gegeven moment toch het loodje zullen leggen. Het gedrag van de natuur is niet altijd voorspelbaar. Hopelijk kunnen de bomen behouden blijven.

Tijdens de werkzaamheden zullen zowel de singel als het plein toegankelijk blijven. De bereikbaarheid van de winkels op de Nieuwe Binnenweg blijft gegarandeerd. De verbreding en asfaltering van de secundaire weg langs de singel zal nog voor de bouwvakvakantie gereed zijn, evenals de parkeervakken ter plaatse. Pas daarna zal de hoofdrijbaan worden opgebroken. De weg langs het gemaal zal omstreeks de bouwvakvakantie worden verwijderd. Nog in de zomer wordt het fietspad aangelegd. Eind dit jaar zijn alle werkzaamheden gereed en zal er een park ontstaan met voel groen en uitstekende recreatieve voorzieningen.

 

Westergids 29-5-1986, gemeentelijke publicatie

 

 

Teleurstellende voorlichtingsavond over Heemraadspark

 

Nieuwe Westen/Middelland - "Ik heb nog geen enkel blij geluid gehoord, alleen maar kritiek", aldus gisteravond een verontwaardigde bezoeker van de voorlichtingsavond over het nieuw in te richten Heemraadspark.

 

Ongeveer honderd belangstellenden waren naar het wijkcentrum aan de Eerste Middellandstraat gekomen om antwoord te krijgen op de vele vragen die hen bezig hielden in verband met het Heemraadspark. Maar de antwoorden die ze kregen van Jan Huizer, ontwerper bij de dienst Stadsontwikkeling, Jos van der Vondervoort van de afdeling beheer plantsoenen en Bakker, projectleider van de, dienst Gemeentewerken, konden de vragenstelIers niet tevreden stellen

"Waarom moet het park een gesloten karakter krijgen? Het werkt prostitutie in de hand en de sociale controle valt weg", aldus een van de opmerkingen. Het nieuw te creren park krijgt een haag, waardoor van buiten af niet meer te zien is, wat er in het park gebeurt.

De aanwezige ambtenaren gingen bij hun antwoorden uit van het bestaande plan, dat -zo bleek gisteravond - niet erg voor wijzigingen geschikt is. Een bezoeker reageerde daar als volgt op: "Je moet een plan aan de situatie aanpassen en niet omgedraaid".

Hij doelde hiermee op de 68 te rooien bomen en kreeg bijval van de zaal. Een andere belanghebbende: "Waarom is er nooit iets aan het onderhoud van de bomen gedaan, dan waren er nu niet zoveel ziek, beter voorkomen dan genezen."

Van der Vondervoort "Het onderhoud van de bomen heeft te lijden door de bezuinigingen. Het ontbreekt ons aan geld en middelen".

Volgens de omwonenden van het park, die vijf jaar geleden in grote meerderheid -tachtig procent was tegen veranderingen in het park- tegen het Heemraadsparkplan stemden, moet het nieuwe park meer op een grote speelplaats lijken met wat bomen dan op een park. De voorlichtingsavond bleek voor de belangstellenden een teleurstelling. Ze vonden dat bij de plannen geen rekening is gehouden met de omwonenden en dat inspraak blijkbaar niet meer mogelijk is.

 

Het Vrije Volk, 6-6-1986

 

 

Heemraadspark bijna klaar voor gebruik

ROTTERDAM — Het Heemraadspark op de grens van de Rotterdamse wijken Middelland en het Nieuwe Westen nadert zijn voltooiing. Deze week is de laatste hand gelegd aan de twee verharde sportterreintjes, de tot een 'klimheuvel' omgetoverde bunker en de afrasteringen. Volgens de betrokkenen'zal het 2,7 miljoen gulden kostende park begin januari helemaal klaar zijn.

Als uitgangspunt bij de aanleg van Rotterdams nieuwste park heeft groenontwerper Jan Huizer van de dienst stadsontwikkeling getracht het waardevolle en karakteristieke" van de Heemraadssingel te behouden. Dat beeld hebben we in ieder geval gewaarborgd," zegt hij. Bovendien was er vanuit de wijk een wensenpakket dat we eveneens in het park hebben verwerkt. Veel van de voorzieningen die hier nu staan opgesteld ontbraken fiog in dit deel van de stad."

Wie vanaf de Vierambachtstraat het park inloopt zal aan zijn rechterhand allereerst een verhard sportterreintje ontmoeten. Dit met zogenaamde ballenvangers omgeven stukje park kan worden gebruikt om te voetballen of te rolschaatsen. Enkele meters verderop is voor de jongere jongeren een aantal moderne pacman-achtige speeltoestellen geplaatst geflankeerd door enkele hoogpotige bankjes j voor parkbezoekers die even rustig willen zitten. Vervolgens passeert men een stukje (nu nog) .braakliggend terrein waar 'een grasveldje en enkele bloemperkjes zullen komen. ...

En van de pronkstukken van het nieuwe park is ongetwijfeld ■ de revolutionaire vier-buizige glijbaan die vlakbij de C.P.Tielestraat staat opgesteld. Officieel had daar een voorziening met klimtouwen en veel hout moeten komen," zegt Huizer, maar aangezien we daar elders in Rotterdam vervelende ervaringen mee hebben heb ik gepoogd een ander maar toch attractief spelattribuut - te bedenken. Daar is deze meerbanige glijbaan uit voortgekomen." Het smalle deel van: het park wordt besloten met een basketbalterrein waarvan ledereen vrijblijvend gebruik mag maken.

Het Heemraadsplein heeft slechts een grondige opknapbeurt gehad. Alleen de bunker in de hoek van het plein wordt met klimtouwen veranderd in een speelobject. Verder is er naast de oude zandbak een zogenaamd draadcircus geplaatst.

Opvallend is het lange hekwerk waarmee het hele Heemraadspark Is omgeven. Volgens Huizer moet dit hek het park een meer beschutte indruk" geven en benadrukken dat het hier om een voetgangersgebied gaat. Er zijn echter voldoende openingen gelaten om het park binnen te komen,", meent hij. Met het oog op de destijds door de tegenstanders van het park gevreesde verpaupering zegt Huizer dat alles is gedaan om het risico van vernieling tot een mini-' mum te berperken. We hebben geprobeerd," besluit hij, in de aanleg zoveel mogelijk dingen die gevoelig zijn voor verpaupering aan te passen. Alle zaken waar we in het verleden slechte ervaringen mee hebben gehad zijn uit dit park geweerd."

 

Het Vrije Volk, 20-12-1986

 

 

Buurtprotest tegen billboard-auto's

ROTTERDAM — Rondrijdende en geparkeerde auto's met grote reclameplaten vervuilen het milieu, ontnemen het uitzicht, bevorderen het roken en bovendien gaat de winst naar Belgi, klaagt de Werkgroep Heemraad in Rotterdam. Volgens de groep rijden de auto's vooral rond in de wijk Middelland. Heemraad gaat er van uit dat de gemeente hier toestemming voor heeft gegeven.

We begrijpen uw beleid niet," schrijft de werkgroep dan ook aan het college van burgemeester en wethouders. En: Wij hopen op een spoedige reactie uwerzijds in deze verkiezingstijd."

Heemraad begrijpt niet dat de gemeente kennelijk toestemming geeft voor billboard-auto's die reclame maken voor sigaretten. lederen is er toch wel van overtuigd dat" 'sigaretten roken tegengegaan moet worden zeker bij jeugdigen." De" auto's staan ook vaak een groot deel van de dag stil op straat. De werkgroep: Beeldvervuilend, want waar men adders mooie groene bomen ziet, staan nu deze lelijke auto's geparkeerd." Heemraad gaat er bovendien van uit dat de auto's wel geen driewegkatalysator zullen hebben en dus het milieu van de wijk vervuilen. Tenslotte: Het zijn auto's met een Belgisch kenteken, dus de winst en de werkgelegenheid gaan vermoedelijk naar Belgi, terwijl alle problemen voor rekening van de wijk komen..

 

Het Vrije Volk, 27-6-1989

 

 

Onvrede in Middelland over gebrek aan inspraak

ROTTERDAM — Onder de bewoners in de Rotterdamse stadsvernieuwingswijk Middelland groeit de onrust en verontwaardiging over de wijze waarop een projectgroep de sloop- en nieuwbouwplannen in hun wijk behandelt. De Werkgroep Heemraad heeft nu bij wethouder ir. P. O. Vermeulen (Stadsvernieuwing) aan de bel getrokken.

In een brief vragen bewoners hem een einde te maken aan de naar hun zeggen arrogante en publieksonvriendelijke houding van de projectgroep Middelland. Ze eisen meer informatie over de plannen die de projectgroep voor hun woonomgeving ontwikkelt. De werkgroep pleit onder andere voor het opnieuw invoeren van een vragenkwartiertje tijdens vergaderingen van de projectgroep, zodat bewoners hun bezwaren en opmerkingen kenbaar kunnen maken.

De projectgroep, die de stadsvernieuwing onder haar hoede heeft, bestaat uit vertegenwoordigers van gemeentelijke diensten en bewonersorganisaties. Deze projectleden zijn aangesteld, en niet door de bevolking gekozen. Volgens Hoekstra, woordvoerder van de Werkgroep Heemraad, is dat de oorzaak van alle onvrede. Immers, nu hebben de bewoners geen overlegorgaan waarin zij hun grieven en wensen kunnen uiten. Hoekstra: Inspraak wordt gezien als tegenspraak, dus daar wordt niet aan gedaan. De relatie met de projectgroep is al jaren verstoord. Wij worden telkens op het laatste moment met beslissingen geconfronteerd, die wij hebben te slikken. Zo niet, dan kun je een bezwaarschrift indienen. Maar dat is toch geen manier waarop je plannen voor een wijk opstelt?" Dergelijke irritaties zouden voorkomen kunnen worden als er in Middelland een deelgemeenteraad zou functioneren, zoals in andere stadsdelen al gebruikelijk is, meent Hoekstra. Dan kun je met het stembiljet invloed uitoefenen en je vertegenwoordigers zelf kiezen, aldus de woordvoerder. De bezwaren van de bewoners in Middelland, met name de huurders en huiseigenaars in de Rochussenstraat, Claes de Vrieselaan, Hondiusstraat, Lieve Verschuierstraat en Vliegerstraat richten zich op de verrassingen waarvoor zij geregeld komen te staan. Als voorbeelden noemt Hoekstra locaties van nieuwe woningen en gebouwen, de hoogte van huizenblokken, de ontwerpen van de huizen en de feitelijke sloop, die veelal onaangekondigd van start gaat.

Reden voor Hoekstra om zijn ongenoegen kenbaar te maken tijdens vergaderingen van de projectgroep. Het verworven recht van een inspraakkwartiertje is geschrapt, dus moeten wij wel vanaf de publieke tribune ons zegje doen," verklaart hij zijn gedrag tijdens een onlangs chaotisch verlopen bijeenkomst. Zijn vragen en opmerkingen waren voor projectcordinator R. Stet aanleiding de vergadering te schorsen. Want: De publieke tribune luistert en alleen projectgroepleden debatteren," lichtte Stet later toe. Dat bedoel ik nu met minachting van bewoners," reageert Hoekstra.

Vervolgens werd Hoekstra middels een brief de toegang tot het projectbureau ontzegd. Het verbod was voor een ziedende Hoekstra aanleiding een brief op poten naar het stadhuis te sturen met het verzoek aan de wethouder om in het conflict te bemiddelen. Het is de grootste dwaasheid iemand de toegang tot een openbare instelling te verbieden," aldus Hoekstra.

Projectcordinator Stet geeft geen commentaar op de briefwisseling. Het gaat volgens hem om vertrouwelijke brieven waarop hij geen reactie wil geven. Over het verwijt aan zijn adres dat er geen rekening wordt gehouden met bewonersbelangen, zegt hij: Mensen kunnen hun mening kenbaar maken bij de bewonersorganisatie. Inspraak is dus mogelijk, maar niet over elke kleinigheid." Over het vragenkwartierlje dat is vervallen, moet Hoekstra niet zeuren, meent Stet, want daarvoor in de plaats is een spreekuur gekomen." Inderdaad: 's middags, wanneer werkenden geen tijd hebben, kaatst Hoekstra de bal terug.

Vorige maand was de gang van zaken al onderwerp van gesprek in een raadscommissievergadering Ruimtelijke Ordening. De raadsleden hadden geen goed woord over voor de manier waarop sommige stadsvernieuwingsplannen door de projectgroep waren doorgedrukt, zonder bewoners er tijdig bij te betrekken.

Ambtenaren van de afdeling Stadsvernieuwing buigen zich nu over het conflict en zullen advies uitbrengen aan wethouder Vermeulen.

 

Het Vrije Volk, 20-10-1989