Meer speelruimte door dempen van Heemraadssingel
MIDDELLAND - De bewoners van de De Vliegerstraat zijn niet zo gelukkig
met de bijna voltooide herbestrating. Het gaat om een plan dat drie jaar
geleden in overleg met veel voormalige bewoners van de straat is gemaakt.
De huidige bewoners missen een geschikte speelruimte voor kleine
kinderen, het Heemraadsplein vinden ze te ver weg.
Als enige mogelijkheid om hun kinderen wat ruimte te bieden, zien de
bewoners het dempen van een stuk Hemraadssingel Tussen de De Vliegerstraat en
de Lieve Verschuierstraat kan volgens hen een speelplaats worden gemaakt.
Dit idee zal 18 mei aan alle bewoners van Middelland-Zuid worden
voorgelegd op een vergadering in het wijkcentrum aan de Middellandstraat. Aanvang:
20 uur.
Het Vrije Volk, 15-3-1976
Metrobegeleidingscommissie in
West
ROTTERDAM-WEST - Ook Rotterdam-West heeft zijn metrobegeleidingscommissie.
De taak van de commissie is ervoor te zorgen, dat de buurtbewoners zo weinig
mogelijk , overlast hebben van de metrobouw. Volgens de gemeente doet zon
zelfde commissie veel en goed werk in Kralingen. De wijkbewoners die in de
commissie zitten zijn de, heren J. van de Meirsch namens de aktiegroepen, A.
Makler namens het Nieuwe Westen en Middelland, A.J. Kuipers namens de werkgroep
Heemraad, P. Noordzij namens Bospolder/Tussendijken, P. H. Derksen namens de
buurtgroep Mathenesserdijk/ Noordschans, P. J. C. Martens namens bewoners en
bedrijven Aelbrechtskolk en J. van der Made namens Delf shaven. Namens de gemeente
zijn er vaste vertegenwoordigers van
Gemeentewerken, Ingenieursbureau Metrobouw, Verkeersdienst,
Verkeerspolitie en RET.
Het Vrije Volk, 23-12-1977
'We staan blank! Hoog tuinen op!'
MIDDELLAND - Zon zestig verschillende huiseigenaren van het
blok Lieve Verschuierstraat-Claes de Vrieselaan-De Vliegerstraat -
Heemraadssingel worden binnenkort voor een vergadering in Middelland
uitgenodigd. Dit om een ophoging van de tuinen in genoemd blok te organiseren.
Want sinds de herbestrating staan de tuinen met de regelmaat van de klok blank.
De werkgroep Heemraad heeft zich het lot van het stervend groen en verpaupering
van de schuurtjes aangetrokken en heeft besprekingen met de gemeente geopend.
Met de bewoners werden tijdens een vergadering de mogelijkheden van een
gemeenschappelijke tuin met eventueel een recreatieve bestemming besproken. Het
ophogen van de tuinen vergt een hele organisatie. Alle schuurtjes zullen moeten
wijken. Tuinen van huiseigenaren die niet meewerken zullen een diepe waterput
worden.
Het Vrije Volk, 5-7-1978
Middelland-Zuid vergadert
MIDDELLAND - Bewoners van Middelland- Zuid kunnen
donderdag op de buurtvergadering opnieuw meebeslissen over de toekomst van hun
buurt. Op deze tweede inspraakvergadering gaat het erom te bekijken welke
mogelijkheden er zijn om de problemen aan te pakken.
Er zijn plannen voor een
bibliotheek die kan komen in een bouwplan van een sporthal/zwembad complex.
Beslist moet worden of de bibliotheek in de Oostervantstraat of in het complex
moet: komen. Ook de Heemraadssingel moet nog een verdere bestemming krijgen.
Het is nu nog een stukje groen waar alleen naar gekeken kan worden, voor iets
anders is het nauwelijks bruikbaar. Ook wordt er steeds meer ruimte opgeslokt
door de auto's. Zelfs op trottoirs wordt geparkeerd en volgens gemeentecijfers
komt er elk jaar n kantoor bij op de Heemraadssingel. In de vorig jaar door
de gemeen te uitgebrachte nota , Groen in Rotterdam bleek Middelland/Nieuwe
Westen 31 hectare groen tekort te komen. Te denken valt aan het afsluiten van
de Heemraadssingel voor verkeer zodat van de Beukelsdijk tot Rochussenstraat
een wijkpark geschapen zou kunnen worden. Over dergelijke voorstellen wordt
donderdagavond gepraat op de buurtvergadering die om half acht begint in t
clubhuis De Roef aan de Claes deVrieselaan 141.
Het Vrije Volk, 26-4-1979
Aktiegroepen ijveren voor groen
Heemraadsplein
Het Nieuwe Westen – Een nutteloze, akelige vlakte. Zo noemen de aktiegroepen Het Nieuwe Westen en Middelland het Heemraadsplein. Zij vinden dat er snel iets aan het plein moet worden gedaan en zien dat het liefst gebeuren in samenhang met een vergroening van de Heemraadssingel. Op die manier zou namelijk een wijkpark gecreerd kunnen worden. En dat is nu juist waar de aktiegroepen voor ijveren.
In verband met de voorbereidingen voor het toekomstige bestemmingsplan voor beide wijken is men al sinds januari van dit jaar bezig met inspraakrondes. In augustus is in een dergelijke buurtvergadering gesproken over het Heemraadsplein. Een werkgroep werd toen in het leven geroepen die tot taak kreeg een plan te bedenken voor een eventuele aanpak van het plein en de singel. In de onlangs verschenen buurtkrant staat vermeld dat het plan voor een wijkpark goed is gevallen bij de gemeente. Een echt wijkpark willen we, waarin je kunt wandelen, spelen, zitten, fietsen en nog een heleboel meer. Vlak bij huis, aldus de gezamenlijk strijdende aktiegroepen, die er zich overigens van bewust zijn, dat er wel genoeg geld voor moet komen.
Rotterdams Nieuwsblad, 4-12-1979
Trek Heemraadsplein bij singel
NIEUWE WESTEN Wijkorgaan het
Nieuwe Westen vindt, dat het Heemraadsplein, dat er nu kaal en verlaten
bijligt, bij de Heemraadssingel moet worden getrokken. De weg tussen de singel
en het plein zal moeten wijken voor groen, zo stelt het wijkorgaan.
Er bestaan plannen om van de
singel een park te maken. De dienst stadsontwikkeling heeft enkele
schetsontwerpen gemaakt, die nu voor inspraak de wijk zijn ingegaan. Het plein
valt echter buiten de plannen en het wijkorgaan vindt dat dat moet worden
omsloten door groen of muurtjes.
Samen met het plein is de
Heemraadssingel volgens het Nieuwe Westen net zo breed als het Vondelpark en daarom
moet er wel wat van te maken zijn,zo stelt het wijkorgaan.
Tijdens de eerste
inspraakrondes in de verschillende buurten waren de mensen enthousiast over de
parkplannen. Hun enige angst was echter wel, dat een park de prostitutie zou
aantrekken.
Het Vrije Volk, 3-4-1980
Wensenlijst krijgt 'prijskaartje'
Middelland vindt gehoor op Coolsingel
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM - De wensen en verlangens van Middelland om aan
de "verkantoring" en "verloedering" van deze wijk een halt
toe te roepen hebben vooralsnog een willig oor gevonden bij het
gemeentebestuur, het lange lijstje van prioriteiten, dat door de wijk bij de
gemeente is gedeponeerd, wordt een serieus punt van overleg en discussie bij de
verschillende gemeentelijke diensten. Deze diensten zullen in de komende
maanden de wensen voorzien van "prijskaartjes" en er komt een nader
rapport van de verkeersdienst, waarin zal worden nagegaan hoe de
verkeersoverlast - n van de grote grieven in de wijk - kan worden
tegengegaan.
Als vertegenwoordiger van Middelland trad gistermorgen in
de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening en Verkeer een eenling op: Toine
Schreuder, die op een rustige toon en uitstekend gedocumenteerd nog eens de
gevoelens van de wijk vertolkte.
Middelland en de werkgroep Heemraad breken vooral een lans
om de Heemraadssingel meer een parkfunctie te geven dan tot nu toe het geval is
geweest Ook wordt een verdere parkontwikkeling van het Heemraadsplein bepleit.
Geen overlast
Ten aanzien van de aanwezigheid en de verdere vestiging van
kantoren bestaan in de wijk uitgesproken verlangens. Men wil bedrijven en
kantoren, die het woonkarakter van de wijk schaden, laten verdwijnen, kantoren
in verschillende straten bestemmen tot woningen en de overlast van laden en
lossen bij winkels aanpakken. In dit verband stelt de werkgroep Heemraad met
nadruk dat, behalve de woonpanden ook de kantoorpanden aan de karakteristieke
stukken van de Heemraadssingel, Mathenesserlaan, Claes de Vrieselaan," 's
Gravendijkwal en Rochussenstraat behouden moeten blijven.
Heemraad wil zonder beding de Nieuwe Binnenweg als een
doorlopende .winkelstraat behouden. De tram, zo vindt Heemraad, moet er
verdwijnen zodat laden en lossen daar beter mogelijk is. Er moet paal en perk
gesteld worden een nieuwe vestigingen van Horecabedrijven, zo vinden en
Middelland en Heemraad.
Zeer fel laten de wijken zich uit over de overlast van, met
de prostitutie verwante, horecabedrijven. De leefbaarheid van de wijken wordt
daar sterk door aangetast. Er moet een einde komen aan de jeugdprostitutie en
de daarmee gepaard gaande heroneproblemen en waar dat nodig is moeten
opvangcentra komen. Geen sexschepen in de wijken erbij, eisen de wijken. Men
wenst, dat geen nieuwe vergunningen voor horecavestigingen worden afgegeven,
aangezien die - evenals hotels, nu al in te ruime mate aanwezig zijn.
Het heetste hangijzer tussen de wijken en de gemeentelijke
diensten zal waarschijnlijk worden de eventuele ondertunneling van het
kruispunt Henegouwerlaan-Middellandstraat. De wijken willen, dat dat zo gauw
mogelijk gebeurt. Maar de ambtelijke werkgroep, die de verlangens op een rijtje
heeft gezet en op hun verdiensten heeft beoordeeld, is van mening dat dit grote
nadelige consequenties zal hebben voor de afwikkeling van het verkeer in
Middelland en de buurten daaromheen.
Het tunneltrac, zo zegt de ambtelijke werkgroep, zou dan
alleen nog maar. toegankelijk zijn vanaf de Rochussestraat. En dat is een
verbinding, die in het spitsuur beslist niet gebruikt mag worden.
Het eerste resultaat van de mondelinge en schriftelijke
gedachtewisseling, tussen de wijken en de gemeente, die door de .ambtelijke
werkgroep is samengevat, is zeer bemoedigend. De werkgroep: constateert dat er
over mr punten overeenstemming bestaat dan verschil van mening.
Er komt nu een, zoals dat ambtelijk heet
"funderingsonderzoek". Dan worden ook de bedragen ingevuld, die met
de wensen van de wijken gemoeid zijn.
Op 4 november komt het verlanglijstje met bedragen en al,
weer in de raadscommissie aan de orde.
Het Vrije Volk, 3-9-1980
Heemraadspark haalt 't maar net
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM - Met een krappe
meerderheid heeft de raadscommissie voor milieu en openbaar groen gisteren haar
instemming betuigd met het plan om van de Heemraadssingel een Heemraadspark te
maken.
Als de raad het advies van de
commissie volgt, zal de bekende singel in Rotterdam-West met de Heemraadsplein
als centrum vooral de functie krijgen van een wandel- en recreatiepark. De drie
commissieleden, die vooralsnog hun steun aan het plan niet wensen te geven
waren vooral bang dat het doorgaande verkeer in de knel zou komen en dat de
bewoners van de huizen en de kantoren aan de Heemraadssingel te kampen zouden
krijgen met grote parkeerproblemen.
Op
vragen van commissieleden aan de ontwerpers van het plan, of die problemen wel
zo groot waren, werd van de kant van de plannenmakers een ontwijkend antwoord
gegeven. De verkeersdienst Rotterdam heeft een project in voorbereiding om
parkfunctie en parkeermogelijkheid in vrede met elkaar te laten leven.
Het Vrije Volk, 27-11-1980
Binnen twee jaar in centrum park erbij
Van onze verslaggever TON VAN BREE
NIEUWE WESTEN – In het centrum van
een stad een park aanleggen? In elke andere stad zouden ze met de
wijsvinger op het voorhoofd tikken, in Rotterdam gebeurt het.
In het Nieuwe Westen om precies te zijn. Daar wordt de Heemraadssingel Heemraadspark. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Volgend jaar kan al aan de uitvoering van het plan begonnen worden, als de gemeenteraad het binnenkort goedkeurt. En een jaar later moet er gewandeld kunnen worden.
In het kort geleden geopende pand van de projectgroep Middelland vertellen Toine Schreuder en Herman Meijer van de actiegroepen Middelland en Nieuwe Westen over het wijkpark. D tekening ervan kunnen ze, bij wijze van spreken, ondersteboven lezen. Het idee van een wijkpark bestond dan ook al in 76.
Toen is de eerste actie voor een park in de wijk gevoerd, vertelt Toine Schreuder. Maar dat vond geen gehoor bij de gemeente. In 78 veranderde dat, toen er toch geconcludeerd werd dat er te weinig groen in de wijk was.
Het plan werd nieuw leven ingeblazen. Er werden tekeningen gemaakt, vergaderingen belegd met de bewoners en de gemeente werd ook enthousiast.
PARKEREN
Verwacht wordt dat de mensen die in de kantoren aan de Heemraadssingel werken problemen krijgen met het parkeren van hun autos. Maar dat hoeft geen probleem te zijn,aldus Hermen Meijer, Want we willen de woonfunctie van de singel graag herstellen. En naarmate er meer gewoond wordt zullen er minder parkeerplaatsen nodig zijn.
Popconcerten zullen overigens niet in het Heemraadspark gehouden kunnen worden. De indeling leent zich daar niet voor.
Het park wordt lang en smal en in enkele stukken geknipt. Het loopt van de Rochussenstraat tot de Vierambachtstraat.
Er komen een baketballveld in, een trapveld, een speelweide, enzovoorts. De definitieve indeling staat overigens nog niet vast. Op 14 januari krijgt de jeugd van het Nieuwe Westen de gelegenheid wensen naar voren te brengen in trefcentrum Middelland.
Dat het park s avonds op andere manieren dan de bedoeling is gebruikt zou kunnen worden, wijst Toine Schreuder fel van de hand. De bekende problemen ion de buurt maken dat de mensen na s avonds ook niet over straat durven.
Dat geld ook voor de donkere wandelroutes van de Heemraadssingel. Die dingen blijf je houden. In het plan is overigens geld uitgetrokken voor verlichting met lichtpalen.
DELEN
Over het park zegt Toine Schreuder nog Er is geen sprake van een aaneengesloten wijkpark. Het zal uit enkele delen bestaan, gescheiden door de Nieuwe Binnenweg, de Mathenesserlaan en de Vierambachtstraat.
Op de Heemraadssingel zelf zullen rijbanen verdwijnen, dan wel aangepast worden aan het park. Ook een rijbaan van de Rochussenstraat verdwijnt. Het verkeer dat er van af komt bereikt via lussen de Vliegerstraat. Verder kan het niet komen. Het zelfde gebeurt met het verkeer van de Lieve Verschuierstraat naar de Hondiusstraat. Op die manier is er geen doorgaand verkeer meer mogelijk op dat stuk Heemraadssingel.
Op de andere delen van het wijkpark worden soortgelijke maatregelen getroffen. In ieder geval verdwijnen er de hoofdwegen. Alleen van de ventwegen zal nog gebruik gemaakt kunnen worden. Maar een echt verkeersplan is er nog niet. Herman Meijer: Dat is inderdaad zo, daar zijn we nog niet uit.
Het Vrije Volk, 18-12-1980
Middelland – Met het huidige plannetje
voor een Heemraadspark tussen Vierambachtstraat en de Mathenesserlaan gaat de
gemeente een heilloze weg. Dat is de stellige mening van het VVD-raadslid J.H.
Kerstholt. De Heemraadssingel is nu een vrij drukke wijkontsluitingsweg, die
niet gemist kan worden.
De heer Kerstholt is ervan overtuigd, dat er bezwaren
komen tegen het onttrekken van de Heemraadssingel aan het openbaar verkeer. Dat
kan een ellenlange procedure worden. En al die tijd kan het parkje niet worden
aangelegd.
Volgens het VVD-raadslid is de ventweg die in
de plaats van de huidige drukke verkeersweg moet komen, totaal onvoldoende voor
het verkeer. Voor het wijkverkeer bieden de alternatieve routes via de
Aelbrechtskade en de s-Gravendijkwal geen afdoende oplossing vindt hij.
In de raadscommissie voor ruimtelijke ordening
meende het PvdA-raadslid J.H.A. Henderson, dat de Heemraadssingel geen
doorgaande functie heeft en de wijk zonder deze weg voldoende bereikbaar
blijft. Directeur C. de Wijs van de verkeersdienst vond ook, dat het verkeer de
weg best kan missen., Het gaat tenslotte om de afweging van het verkeer ten
opzichte van het broodnodige groen in Middelland, zei hij.
Rotterdams Nieuwsblad, 19-2-1981
Raadsleden: plan Middelland te duur
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM ,— Het
bestemmingsplan Middelland zal waarschijnlijk al schipbreuk lijden voordat het
te water is gelaten. De raadscommissie voorde Ruimtelijke Ordening heeft
gisteren slechts schoorvoetend haar toestemming gegeven om het plan nader met
belanghebbenden en diensten. te gaan uitwerken.
De commissie koos voor de op
n na goedkoopste variant: groenvoorzieningen, voor een bedrag van 500.000 in
de wijk, die ten laste van de afdeling Openbaar Groen moeten komen.
In het plan is de bebouwing
van de z.g. GEB-driehoek opgenomen. Dat betekent dat het terrein, dat nu wordt
gemarkeerd door het GEB-gebouw, de Academie en de HTS zal worden bebouwd. De
bebouwing zou dan, wat de woningen betreft, dienen als overloop voor het tot
stadsvernieuwingsgebied te bestemmen Middelland terwijl er ook bedrijven en
kantoren gevestigd zullen worden.
In het plan is voorts een
herprofilering van de Rochussenstraat opgenomen en een fietsroute aan de
westkant van de Heemraadssingel. De fietsroute zou door het nieuw aan te leggen
Heemraadspark gaan.
Uit de gereserveerde houding
van de commissieleden bleek al
overduidelijk dat men de bedragen, die dit nieuwe Middelland-plan zal vergen,
aan de hoge kant vindt.
Het Vrije Volk, 10-6-1981
Middelland – Wacht
alsjeblieft met de aanleg van het Heemraadspark tot alle werkzaamheden rond de
Nieuwe Binnenweg klaar zijn. Gun de winkeliers en hun klanten nu eindelijk eens
wat rust.
Bijna smekend probeerde de heer M. Dijksman van
de Winjkeliersvereniging Nieuwe Binnenweg gisteren de raadscommissie voor
ruimtelijke ordening over te halen om de aanleg van het Heemraadspark uit te
stellen.
Volgens hem is de grens van het aanvaardbare
voor de winkeliers bereikt. Door alle verkeersbeperkende maatregelen zijn er
al tweehonderd arbeidsplaatsen verloren gegaan en ruim dertig bedrijven
failliet. Als nu ook nog de hoofdrijbaan onttrokken wordt aan de
Heemraadssingel ten behoeve van het park wordt de druk echt te groot. Het
gevaar is groot dat de zogenaamde trekkers van de Nieuwe Binnenweg verdwijnen
en dan stort tegelijk het hele winkelbestand als een kaartenhuis in elkaar.
Het pleidooi van de heer Dijksman maakte
indruk. De problemen zijn nog veel groter dan ik al dacht. Dat park moet er
gewoon niet komen, vond raadslid J.H. Kerstholt (VVD). Consequent, maar als
enige, verklaarde hij daarom alle 26 ingediende bezwaarschriften tegen het
Heemraadspark gegrond.
De PvdA-meerderheid vond dat het belang van
groen- en speelgelegenheid zwaarder woog dan de belangen van de bedrijven. Toch
accepteerde men het voorstel van wethouder Mentink om te wachten met de aanleg
van her park tot de werkzaamheden in de omgeving van de Nieuwe Binnenweg
voltooid zullen zijn.
Volgens directeur Economische Zaken van de gemeente
en de commissaris van de verkeerspolitie zal minstens gewacht moeten worden tot
de werkzaamheden aan de Lage Erfbrug, Mathenesserbrug en de Schiedamseweg klaar
zijn.
Dat ging directeur van de verkeersdienst C. de
Wijs echter te ver. Als dat gebeurt, kun je net zo goed besluiten het park
niet aan te leggen. Wethouder Mentink stelde hem een beetje gerust. Wat de
Schiedamseweg betreft zullen we eerst onderzoeken wat voor gevolgen de
werkzaamheden daar hebben voor de nieuwe Binnenweg.
Overigens werd De Wijs fel aangevallen op zijn
stelling dat de bereikbaarheid van winkels en bedrijven niet zou verslechteren.
U redeneert te simpel en te technisch. U ontkent wel de problemen van de
winkeliers, maar staaft dat niet met bewijzen, viel mevrouw Bos, woordvoerster
van de Kamer van Koophandel, tegen hem uit. Volgens haar werd het tijd dat de
verkeersdienst eens zou moeten leren inzien, dat het leven aan de Nieuwe
Binnenweg sterker is dan de leer van de verkeerstechnici.
Raadslid Zijlstra bleef de
bezwaarschriften van de winkeliers en de Kamer van Koophandel gegrond vinden
ondanks de tegemoetkoming van wethouder Mentink. De andere 22 bezwaarschriften
van bewoners en bedrijven aan de Heemraadssingel vond de CDA-er niet gegrond.
De bezwaren hadden vooral betrekking op het
verlies van parkeerplaatsen aan de Heemraadssingel. Ten onrechte, vond De Wijs,
omdat de parkeerplaatsen elders in de wijk terug zullen komen. Commissaris Van
de Beek was dat echter niet met hem eens. Het parkeerprobleem is veel ernstiger
dan De Wijs schetst.
Om de parkeerpijn van de bewoners te verzachten
ging de raadscommissie akkoord met het voorstel van wethouder Mentink om niet
na, maar gelijktijdig met de aanleg van het park de parkeerplaatsen te
compenseren. De raadsleden stemden eveneens in met de voorwaarde van de
wethouder dat de secundaire rijbaan van de Heemraadssingel bij de aanleg van
het park geasfalteerd moet worden.
Boos waren de bewoners de eigenaren van
bedrijven aan de Heemraadssingel ook omdat de gemeente hen niet rechtstreeks
bij de plannen voor het park heeft betrokken. De organisatie van de inspraak
werd overgelaten aan de actiegroep Middelland, die volgens de gemeente de
bevolking van de wijk voldoende representeert. De indieners van de bezwaarschriften
waren het daar duidelijk niet mee eens: Wij weten niet wie de actiegroep of
het wijkorgaan vertegenwoordigt, zolang we niet rechtsreeks hebben kunnen
stemmen vond n van hen. Het wijkorgaan vertegenwoordigt ons in elk geval
niet, vielen andere bewoners bij.
Samenstelling Kees Jonker en Willem Nettinga
Rotterdams Nieuwsblad, 25-11-1981
Nieuwe hoorzitting Werkgroep
Heemraad
ROTTERDAM — Ter afsluiting van een reeks vergaderingen
rond het thema stadsvernieuwing in Middelland houdt de Werkgroep Heemraad een
hoorzitting op vrijdagavond 16 december. Uitgenodigd zijn gemeenteraadsleden
van PvdA, CDA, VVD en D' 66. Aan deze bestuurders kunnen wijkbewoners hun
vragen en opmerkingen kwijt. Volgens de Werkgroep Heemraad krijgen de
huurder-bewoners en de eigenaar-bewoners steeds meer de indruk dat het Plan van
Aanpak voor de wijk koste wat het kost uitgevoerd gaat worden en dat er met hun
belangen nauwelijks rekening wordt gehouden. De discussie-avond vindt plaats
vanaf 20 uur in de Volksuniversiteit aan de Heemraadssingel 277.
Het Vrije Volk, 13-12-1983
ROTTERDAM — De aanleg
van het Heemraadspark — langs een deel van de Heemraadssingel — is
sinds kort weer een stapje
dichterbij. Wethouder Pim
Vermeulen (Stadsvernieuwing) heeft de Stuurgroep Stadsvernieuwing toegezegd
vaart te zetten achter een krediet voor de voorbereiding van het werk door
Gemeentewerken. Ook zal hij bij zijn collega Ries Jansen (Openbaar Groen)
aandringen op het regelen van de financiering voor de aanleg van het park.
Gedeputeerden van
Zuid-Holland hebben inmiddels hun goedkeuring gegeven voor de plannen voor het
wijkpark, waarbij de westelijke rijbaan, van de Heemraadssingel tussen de
Vierambachtstraat en de Nieuwe Binnenweg voor verkeer wordt gesloten. De
goedkeuring is het bestuurlijke groene licht voor de aanleg van het park.
De actiegroepen Middelland en
Nieuwe Westen hebben de Stuurgroep Stadsvernieuwing gisteren wel opheldering
gevraagd over het voornemen om van geld voor het park verkeersborden in
winkelstraten in de buurt te zetten. De verkeersborden, die verkeer naar de
winkelstraten gaan verwijzen, moeten volgens de aktlegroepen niet worden
betaald met geld (f 13.700) voor groen, ook niet als genoegdoening richting
winkeliers die zich hebben verzet tegen een wijkpark.
Het Vrije Volk, 23-1-1984
Postbus 25074
3001 HB ROTTERDAM Rotterdam 10 april
1984.
P
E R S B E R I C H T
=====================
BUURT WEIGERT HEEMRAADSPARK
Uit een huis aan huisenqute langs de gehele
Heemraadssingel, georganiseerd door de werkgroep Heemraad, is overduidelijk gebleken,
dat de bewoners van de Heemraadssingel een Miljoenenverslindend,
prostitutie-aantrekkend en verkeers-ontregelend park helemaal niet zien zitten.
Van de 253 respondenten bleek slechts 10% voor het park te zijn. Verder wilde
10% wel een park als er eerst wat aan de prostitutie wordt gedaan. De overige
80% vindt dat een miljoenenoperatie als het aanleggen van een park in deze tijd
sociaal volkomen onverantwoord is. "De Heemraadssingel is al drie kwart
eeuw
een prachtige singel", zo verwoordde n van de
bewoners zijn standpunt, "en dat moet zo blijven".
Dat er nu toevallig een wethouder-Stadsvernieuwing aan de
Heemraadssingel woont (en die met zijn hoge salaris zijn eigen huis nog niet
eens blijkt te kunnen onderhouden) en van dit park zijn stokpaardje maakt,
hoeft voor de gemeenschap toch niet tot zulke zotte geldverspilling te leiden.
De uitslag van de Enqute:
A. Voor de
aanleg van het Heemraadspark
....................................................................: 26
B. Tegen de
aanleg van het Heemraadspark, totdat de prostitutie uit de
wijk is.............: 28
C. Tegen de
aanleg van het
Heemraadspark in het algemeen ......................................: 199
in de vorm van handtekeningen (met reakties) zal bij de
Gedeputeerde Staten worden aangeboden als bijlage bij het bezwaarschrift, dat
de werkgroep reeds heeft gedeponeerd.
Commentaar-Werkgroep Heemraad: Er is weer duidelijk
gebleken hoe men volledig voorbij gaat aan de mening van de bevolking zelfs bij
het aangaan van dit soort miljoenenoperaties. Dit gebeurt dan in een tijd, dat
men juist toch op het geld moet letten en het tegengaan van de verpaupering
toch een eerste prioriteit zou moeten hebben.
In n woord: o n v e r a n t w o o r d e 1 i j k bestuur !
Enqute: 80 percent tegen
Heemraadspark
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM >. — Ruim tachtig procent van de
gepolste Heemraadssingelbewoners is tegen de aanleg van een buurtpark. Dat is
gebleken na een huis-aan-huis-enqute van de werkgroep Heemraad. Van de 253
genquteerden bleken slechts 26 bewoners wat voor de komst van een
Heemraadspark te voelen.
De mening, van de werkgroep is inmiddels bekend.
"Miljoenenverslindend, prostituiie-aantrekkend en verkeersontregelend",
noemt zij het park. "Dat er nu toevallig een wethouder Stadsvernieuwing
aan de Heemraadssingel woont en van dit park zijn stokpaardje maakt, hoeft voor
de gemeenschap toch niet tot zulke zotte geldverspilling te leiden", aldus
de werkgroep.
De. afdeling Rotterdam van Humanitas, de Nederlandse
Vereniging voor Maatschappelijke Dienstverlening en Samenlevingsopbouw, draagt
nog een aantal andere bezwaren aan. Als een soort commentaar op het
enquteformulier schrijft zij de werkgroep dat door de bezuinigingen bij de
Plantsoenendienst het een sober park zal worden: "Dus wat zal het helemaal
voorstellen
Vernielingen
Verder voorspelt Humanitas dat de jeugd, de beplanting met
de regelmaat van de klok zal vernielen: "Laten ;we maar nuchter vaststellen
dat de politie dit niet kan verhinderen en dat de Plantsoenendienst door gebrek
aan financin het niet kan bijhouden".
Volgens Humanitas heeft het bestaande plein genoeg
mogelijkheden "zolang de kleinen en groten hun fantasie maar
gebruiken". Ook voor de volwassenen heeft de vereniging een alternatief
voor het buurtpark in petto: gewoon met bus 39 naar het Vroesenpark.
Nog verder gaat T.J. van de Graaf. Deze
Heemraadssingelbewoner stelt vergaande maatregelen voor een verkeersvertragende
indeling van de wegen oftewel drempels, een algemeen hondenverbod waardoor het
huidige groen als park kan dienen zonder in de uitwerpselen te hoeven
"ronddrollen", een parkeerverbod voor vrachtwagens en tenslotte het
verbieden van wooncontainers die "groenvernietigend" werken.
Het Vrije Volk, 13-4-1984
ROTTERDAM — Nog dit
jaar kan een begin worden gemaakt met de aanleg van het Heemraadspark. Dit is
mogelijk door de toezegging van minister Braks van Landbouw en Visserij om 1,3
miljoen gulden subsidie te verlenen. De totale kosten voor de aanleg van het
park bedragen 3,6 miljoen. De resterende 2,3 miljoen gulden zullen uit het
stadsvernieuwingsfonds betaald worden. Lange tijd zag het ernaar uit, dat het
ministerie niet van,; planwas om de subsidie te verstrekken. Al vanaf 1981
voeren ambtenaren gesprekken hierover. Juist het feit dat op ambtelijk niveau
zo langdurig overleg is geweest en de daaruit gewekte verwachtingen, deden
Braks besluiten de subsidie toe te kennen. Het Heemraadspark, dat ongeveer tien
hectare groot zal worden, komt langs de singels van de Heemraadssingel tussen
de Middellandstraat en de Nieuwe Binnenweg en op het daarbij aansluitende
Heemraadsplein. De doorgaande weg, die aan de westzijde van de singels ligt,
zal verdwijnen. De kruisingen op de Mathenesserlaan met het Heemraadsplein
worden aangepast. Op de beschikbaar komende ruimte komen twee speelveldjes en
speelplaatsen, een bloementuin en een speel- en ligweide.
Het Vrije Volk, 9-3-1985
RIEN VROEGINDEWEIJ
Twee jaar geleden werd
er op de singel bij mij in de buurt een aantal houten banken geplaatst. Ze
staan er nog, zij het enigszins toegetakeld. Toch heeft het nog lang geduurd
voor de vandalen er vat op kregen, maar nu is het zover. Ze zijn begonnen
met de spijltjes van de
rugleuningen. Die zijn er nu uitgesloopt. Nog niet bij alle banken, maar het
begin is er en een slecht voorbeeld doet slecht volgen. De onttakeling zal nu,
vermoed ik, met rasse schreden voortzetten en het zal niet lang meer duren of
de eerste bank ligt bij de fietsen in het water. Bijna had ik geschreven: bij
de vissen. Maar ik geloof dat er nog n levende vis in die singel zit. Zelfs
de onverwoestbare stadseenden moeten het vaak tegen het van gemeentewege
onbestreden blijvende botulisme afleggen: dan zie je er weer eens eentje
levenloos met zijn pootjes naar boven in dat vieze water drijven.
Toen die banken er pas
stonden dacht ik: wat een lef om die hier neer te zetten. Maar ik had
natuurlijk moeten denken: wat dom. Op de rugleuningen staat de naam van de
goede gever: Robeco 1933-1983. Het geschenk van een jubilaris. Het zijn mooie
banken, made in Engeland, door Barlow Tyrie Ltd., Springwood industrial estate,
Braintree, Essex. Maar dat heeft ook al niet geholpen. In mijn Engels woordenboek
staat niet wat "springwood" betekent, vrij vertaald zou je zeggen
"lentehout", maar de banken zien er stevig uit. Als je erop zit heb
je niet het idee dat je erdoor zal zakken.
Het zijn qua vorm een
beetje voorname banken, ze horen eigenlijk in een stille laan te staan, waar
uitsluitend hele kleine kinderen en krachteloze ouden van dagen verpozen, en
niet op een singel in een afbraakbuurt waar een bank van gewapend beton amper
tegen de vernielzucht bestand is.
De singel waar ik het
over heb is de Heemraadssingel. Een brede laan. Echt Parijsbreed, ik denk de
breedste en misschien ook wel de langste van Rotterdam. Er zijn vier rijbanen,
parkeerstroken, zes ruime trottoirs, bomen, water en bruggen, pisbakken,
telefooncellen en taxistandplaatsen, kortom het hele openbare
voorzieningenpakket die een straat of laan levendig en bovenal leefbaar maken.
Er staan uiteraard ook huizen, grote ouderwetse herenhuizen, waar de
"heren" wegens te hoge stookkosten en bedienden lonen uit vertrokken
zijn en die nu helaas voor een groot deel door kantoren worden bezet, en voor
de rest een kleurrijke verscheidenheid aan bewoners huisvesten. Maar wat wil de
projektgroep met het "gebied", dat van de Coolhaven tot de Diergaarde
loopt? De projektgroep wil er een park van maken. Een park! Weet u wat een park
is? Een park midden in de stad, in een buurt waar een mooie Engelse bank het
nog geen twee jaar uithoudt? Juist. Een park is een hondenschijtplaats, een
openluchtbordeel, een exhibitionistenmuseum, een achter-de-boom-rukkers-bos,
dus een gevaarlijk en ontoegankelijk oord voor vrouwen en kinderen.
De Heemraadssingel is
lang niet meer de rustieke laan voor de gegoede burgerij, maar er is nu nog een
zekere controle op wat zich daar allemaal in het openbaar afspeelt. Wat is dat toch
voor een krankzinnig gedoe in deze stad om het weinige dat er na de bomen van
mei 1940 nog over is af te breken? Waarom laten ze dat in ieder geval niet
gewoon voor wat het is? Die Heemraadssingel is een prachtige, grootsteedse laan
die af en toe een opknapbeurt moet hebben. Ik denk dat de gemeente blij is met
de plannen van de projektgroep, want een park kan je laten verwaarlozen zonder
dat iemand het merkt, of denkt dat het.zo hoort. Bovendien is de
Heemraadssingel wel breed, maar voor een park te krap. Het Vondelpark in
Amsterdam bijvoorbeeld is in de breedte ook niet om een marathon te lopen. Maar
dat is altijd nog twee keer zo breed als ons geplande Heemraadsparkje. En waar
moet het verkeer heen? Er zijn huizen, kantoren en zijstraten en die moeten
toch minstens voor brandweer en ambulances bereikbaar blijven. Verkeer is als
water, sluit je ergens een weg af dan gaat het ergens anders heen.
Dus dat komt straks
allemaal bij mij door de straat. En waar moet ik dan heen. Op een kapotte bank
in een onveilig donker park gaan slapen?
Het Vrije Volk,
19-4-1985
Werkgroep Heemraad tegen
aanleg park
ROTTERDAM — De werkgroep Heemraad heeft in een
brief aan het college van B. en W. geprotesteerd tegen de voorgenomen aanleg
van het Heemraadspark. De werkgroep wijst het college op een begin vorig jaar
gehouden enqute onder bewoners van de Heemraadssingel, waaruit bleek dat meer
dan tachtig procent tegen de aanleg van het park was. Ons protest wordt
grotendeels ingegeven door onze recente ervaringen met de gemeente en de
politie bij het bestrijden van de prostitutie in de wijk. Een Heemraadspark zal
zeker een uitvalsbasis en schuilplaats vormen voor het prostltutiegebeuren en
voor overvallen," zo schrijft de werkgroep Heemraad. Er wordt door de
politie geklaagd over gebrek aan mankracht. Het door u voorgestelde park zal
een extra vraag naar mankracht bij de politie scheppen om het park prostitutie
en overvalvrij te houden."
Het Vrije Volk, 3-5-1985
Heemraadspark pas in april
1986
ROTTERDAM — Met de
aanleg van het Heemraadspark kan pas volgend jaar april begonnen worden. De
gemeente Rotterdam speelt het niet klaar om aan de voorwaarden voor de subsidie
van het ministerie van' Landbouw en Visserij — dat de aanleg nog in '85
moet beginnen — te voldoen. Gemeentewerken is nog volop met de
voorbereiding bezig. Bij het ministerie ligt een verzoek om uitstel. Minister
Braks stelde in maart van dit jaar 1,3 miljoen gulden subsidie ter beschikking.
De totale kosten voor de aanleg van het park worden geraamd op 3,6 miljoen. De
ontbrekende 2,3 miljoen zullen uit het stadvernieuwingsfonds worden betaald.
Braks stelde destijds de
voorwaarde dat nog in '85 met de aanleg van het Heemraadspark begonnen moest
worden, omdat hij in de veronderstelling verkeerde dat alle voorbereidingen
reeds waren getroffen.
Het Heemraadspark, dat
ongeveer tien hectare groot wordt, komt langs de singels van de
Heemraadssingel, tussen de Middellandstraat en de Nieuwe Binnenweg en op het
daarbij aansluitende Heemraadsplein.
Gemeentewerken begint in april met de aanleg van paden
en het leggen van buizen- Pas in oktober komt de beplanting aan de beurt.
Het Vrije Volk, 16-7-1985
Heemraadspark: oase in stadsgewoel
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM — ; Langzaam draaiende
ambtelijke molens en slepende onderhandelingen zijn vervelend. Zeker voor de
lagere schooljeugd uit Middelland en het Nieuwe Westen, die in 1981 mee mocht
praten over het toekomstige Heemraadspark. Hun ideen mogen dan wel in de
plannen opgenomen zijn, de kinderen zelf zijn met hun huidige leeftijd al weer
in hele andere zaken genteresseerd dan zandbakken en speelveldjes. Dat neemt
echter niet weg, dat de jongeren uit beide wijken vanaf het voorjaar 1987 van
hun felbegeerde oase" te midden van het drukke stadsgewoel kunnen gaan
genieten.
De nota Groen in
Rotterdam" uit 1978 en het bestemmingsplan voor Middelland en het Nieuwe
Westen wezen destijds al uit dat er dringend behoefte was aan openbaar groen.
Het huidige plan voor het Heemraadspark lag in 1980 getekend en wel op
uitvoering te wachten. Een wegomtrekkingsprocedure en bezwaarschriften zorgden
voor een eerste vertraging. Overheveling van een deel van het oude Ministerie
van CRM (dat mondeling subsidie had toegezegd) naar het huidige Ministerie van
Landbouw, en Visserij, ombuigingen in het recreatiebeleid en de eerste
gemeentelijke bezuinigingsoperatie veroorzaakten verdere stagnatie. Bovendien
moest in 1983 eerst de trambaan voor lijn 1 gelegd worden.
Een toezegging van geld uit
het Stadsvernieuwingsfonds voorkwam verdere vertragingen. Na alle
voorbereidingen van aannemer en gemeentelijke instanties als het GEB,
Drinkwaterleiding en de PTT, kan in april 1986 met de uitvoering gestart
worden.
De hoofdrijbaan tussen de
Vierambachtsstraat en de Nieuwe Binnenweg komt bij de realisatie van het nieuwe
Heemraadspark geheel te vervallen. De vrijgekomen ruimte wordt. bestemd voor
uitbreiding van de al bestaande groenstroken en het maken van nieuwe
recreatieplekken. Het verkeer zal vanaf de Vierambachtsstraat via een bocht op
de bestaande ventweg langs de huizen geleld worden. Ter voorkoming van
geluidsoverlast krijgt de weg een asfaltbedekking.en wordt hij breder gemaakt
om opstoppingen te voorkomen.
Aan de veilige bereikbaarheid van het Heemraadspark wordt
veel aandacht geschonken. Zowel bij de Vierambachtstraat (op de tekening
uiterst links) en Mathenesserlaan (rechts) komen zebrapaden met
oversteekeilanden. Langs de singel verdwijnt, de hoofdrijbaan. Daarvoor in de
plaats komen speelveldjes en een ligweide
Speelveldjes
Om het park af te scheiden
van de drukke verkeerswegen komen er aan belde koppen van de singel hoge
struiken. Voor de jeugd tekende de Dienst Stadsontwikkeling aan beide uiteinden
van de vrijgekomen strook een verhard speelveldje: bij de Vierambachtsstraat;
n met voetbaldoeltjes, aan de andere kant n met basketbalpalen.
Ter hoogte van de Hooidrift
en de C.P. Tielestraat zullen speelplekken voor jonge kinderen aangelegd
worden, op goede loopafstand van de crches en scholen. Bij de oversteek krijgt
de rijweg een extra markering. Op de terugweg verhinderen uitlooprekken het
onverwachts oversteken van spelende kinderen.
Naast de speelplek tegenover
de Hooidrift komt een bloementuin met bankjes. Vanwege nieuwe gemeentelijke
bezuinigingen zullen de bezoekers geen sprankelende fontein horen. Daarvoor in
de plaats komt er tegenover het houten bruggetje een jeu de boules-terrein. Een
park is geen park als je er niet even rustig kan liggen. In het midden komt er
daarom een lange speelweide, die door flinke struiken van de weg wordt
afgeschermd. Via een zebrapad met oversteekeilanden" loopt men over de
Mathenesserlaan naar het Heemraadsplein. Door het wegvallen van de rijstrook
ontstaat er nu een veilige verbinding met de singel.
Het Heemraadsplein moet
volgens de Dienst Stadsontwikkeling de pleinfunctie behouden. Aan de randen
komt er nieuwe beplanting. Op het plein zelf krijgt de jeugd, naast de al
bestaande zandbak, nog meer speelmogelijkheden in de vorm van een draadcircus,
evenwichtsbalken (met daaronder rubbertegels) en klimtouwen aan de bunker
vlakbij de eindhalte van lijn 4.
Door voortdurende
werkzaamheden aan ondergrondse leidingen, vernielingen en de gevreesde
iepziekte heeft de statige Heemraadssingel de afgelopen jaren veel te lijden
gehad. Met nieuwe aanplant en extra bankjes moet de promenade weer
aantrekkingskracht uitoefenen op omwonenden en pauzerende' zakenlui. Begin 1987
zal het Heemraadspark-nieuwe-stijl gereed zijn.
Het Vrije Volk, 13-8-1985
door
HANS MAAS
Amsterdam heeft zn
Vondelpark, Rotterdam krijgt zn Heemraadspark. Arm Rotterdam, of: arme
bewoners van de Heemraadssingel. Geknokt is er, gestreden voor een groene ader
door West, maar nog voor de eerste conifeer is geplant begint de spijt al door
te breken. Volksoplopen tegen een bordeel waarin welgeteld twee prostituees
werkzaam zijn. Met andere woorden: volksoplopen tegen iets anders, volksoplopen
tegen iets waarvoor dat bordeeltje als 1 symbool dient. Geheimtaal?
Rotterdam-West is bang voor de verwording van het Heemraadspark tot
prostitutie-en junkiepark. En de vrees schiet nu pas wortel, nu de aanleg
letterlijk voor de deur staat. Tijdens het jarenlange actievoeren had
Rotterdam-West het te druk met actievoeren. Nu het doel is bereikt is er
eindelijk tijd om na te denken. Te laat? Wie weet kan er nog een strijd worden
begonnen om het hele park niet door te laten gaan. De vergelijking met het
Vondelpark is niet van mij. Vaak werd tijdens het actievoeren het argument naar
voren gebracht dat de onbebouwde oppervlakte van de Heemraadssingel even groot
was als die van het Vondelpark. Hier lag een uitgelezen kans om net zoiets
moois als in Amsterdam te maken, om de hoofdstad voorbij te streven zelfs. Want
aan de uiteinden van de singel lagen al twee parken; het Vroesenpark en Het
Park bij de Euromast. Het misdeelde Rotterdam-West zou met wat simpel graaf en
plantwerk zijn eigen Kralingse Bos krijgen, op minder dan loopafstand. Toen ik
nog bewoner van die singel was sputterde ik nog wel 's tegen met de vraag: Waarom
moet het mooiste wat West heeft nog mooier worden gemaakt? Wat mankeert er aan
die singel? Iedereen laat er toch al zijn hond uit? Bij een beetje zon zijn
alle bankjes toch al bezet? Doe maar wat tegen al die betegelde en
volgeparkeerde voortuinen van kantoren, dat zal minder geld kosten. Maar nee,
Rotterdam zou en moest zijn Vondelpark krijgen. Een park doorsneden door vijf
belangrijke verkeersaders?! Gaf niet. Een groene ader die zelf ook nog zoveel
mogelijk verkeersader moest blijven?! Detail, meneer. We hebben de bomen in de
wijken er omheen geteld en dat zijn er volgens onze gogische statistiek veel te
j weinig.
Zet die bomen dan maar
allemaal naast elkaar op het Heemraadsplein, zei ik dan, want dat is het meest
droeve plein van heel Rotterdam, dat hebben ze zo prachtig geaccidenteerd
betegeld dat er geen bal valt te trappen.
Maar nee, daar moest een
vijver komen.
Spelevaren konden we ook al
veel te weinig volgens die statistiek. We schrijven jaren zestig, die in
Rotterdam nog tot ver in de seventies doorduurden.
Katendrecht is inmiddels al
lang en breed schoongeveegd (hoewel?) en Rotterdam worstelt met een
prostitutieprobleem, dat, zoals al vaak gezegd, eigenlijk geen
prostitutieprobleem is maar een heroneprobleem. Want waarom zou nou dat ene
bordeeltje aan het Heemraadsplein nummer 10 moeten worden gesloten. Elke straat
in Rotterdam heeft onderhand wel n huis waarin de oudste vorm van ontuchtter
wereld wordt bedreven. Het zijn niet die twee hoertjes of nummer tien waar ze
in zon last van hebben. En ook de klanten van die twee geven echt niet z veel
overlast. Een enkele inwoner roept hysterisch: ze staan zich in de bosjes te
bevredigen, omdat ze te lang op hun beurt moeten wachten.
Sorry hoor, die gesignaleerde
perverseling stond waarschijnlijk niet op zijn beurt te wachten, maar was net
afkomstig uit de aanpalende tippelzone, alwaar hij te horen had gekregen dat
hij te weinig geld bood voor zijn oneerbare voorstellen.
Als er al te veel klanten
naar nummer tien komen dan hebben de actievoerders dat voor een deel aan hun
eigen reclamecampagne te danken. Rotterdam-West protesteert tegen een
bordeeltje. Rotterdam-West bedoelt te protesteren tegen zijn eigen Vonelpark
dat er nog niet eens ligt maar al wel voor een niet onbelangrijk gedeelte officieel
is aangewezen als tippelgebied. Dat tippelgebied staat vol met patinten die
van de dokter geen medicijnen krijgen. De directeur van de GGD zegt: we moeten
de hoertjes gratis herone geven als ze AIDS hebben. Anders verspreidt die
ziekte zich maar. Gerustgesteld Rotterdam-West? Znder AIDS verspreidt de
herone-overlast zich niet.
Het Vrije Volk, 5-12-1985
Heemraad: Doe 't op z'n
Amsterdams
ROTTERDAM — De .werkgroep Heemraad, die zich
intensief bezighoudt met het stadvernieuwingsproces in Rotterdam, heeft zich
met een open brief tot de gemeenteraad gewend en verzocht alles in het werk te
stellen de fraaie, vroeg 20ste-eeuwse panden in de wijk Middelland-Zuid niet
onder de slopershamer te laten verdwijnen.
De werkgroep is hiertoe overgegaan, omdat wethouder Pim
Vermeulen (stadsontwikkeling) op twee eerder gedane soortgelijke verzoeken niet
heeft gereageerd. Bij de wethouder is sprake van een soort minachting voor en
een doodzwijgen van de standpunten van Heemraad" aldus de werkgroep. Aan
sloop valt volgens Heemraad te ontkomen door de zg. Amsterdamse methode tegen
verzakking van oude panden toe te passen. Daarbij wordt de zware grond om de
heipalen weggezogen, waarna een laag van licht schuimbeton — bestaande
uit zand, cement, water en veel lucht — er voor in de plaats wordt
gebracht. Deze methode is volgens de werkgroep niet alleen doeltreffend, maar
ook veel goedkoper.
Het Vrije Volk, 14-3-1986
De teleurstelling over het kappen (vorige week) van
zesendertig bomen langs de He'emraadssingel (tussen Vierambachtstraat en
Mathenesserlaan) is groot. De werkgroep Heemraad is zelfs in woede ontstoken
over het vellen van de sierlijke prunussen, die jaar in jaar uit als n van de
eerste boomsoorten in dat deel van de stad met roze bloesem de zomer
aankondigden. Ht ongenoegen van buurtbewoners hangt inmiddels in de vorm van
affiches tegen het kappen achter talrijke ruiten. Het leed van deze valse start
van de aanleg van het veelbesproken Heemraadspark wordt echter ook enigszins verzacht.
In heel wat vazen in huiskamers daar in de buurt prijken nu al een aantal dagen
kanjers van takken. (Foto: Carel van Hees)
Het Vrije Volk, 6-5-1986
Bewoners woedend over kappen bloesembomen
NIEUWE
WESTEN/MIDDELLAND - Met grote verontwaardiging hebben
bewoners uit het Nieuwe Westen en Middelland gereageerd op het kappen van 36
bloesembomen aan de Heemraadssingel. De ruim veertig jaar oude bomen moesten
plaats maken voor de aanleg van het Heemraadspark, maar dit wordt door de
aktiegroep Het Nieuwe Westen en de werkgroep Heemraad "voorbarig" en
"tegen de afspraken" genoemd.
Met
stijgende verbazing en woede zagen bewoners van de Heemraadssingel onlangs hoe
36 stuks prunusbomen vr hun ogen tegen de vlakte gingen; een maatregel die
noodzakelijk zou zijn voor de aanleg van het Heemraadspark. De ruim 40 jaar
oude bloesembomen stonden bijna in bloei en de verontwaardiging in de buurt was
dan ook groot. De werkgroep Heemraad spreekt zelfs van een
"bomenmoord" en stuurde per omgaande een telegram naar het college
van B&W. "Dit is niet alleen voorbarig maar ook nodeloos" vertelt
een gemotioneerde voorzitter Hoekstra. "We hebben onmiddellijk affiches
gemaakt waarop het kappen veroordeeld wordt, want het moet toch mogelijk zijn
om het park aan te leggen met behoud van de bestaande, vaak unieke bomen?"
De werkgroep zegt in elk geval bereikt te hebben dat twee bijzondere sparren
gespaard blijven.
Vergadering
Ook de
akiegroep Het Nieuwe Westen is verontwaardigd over het kappen van de
bloesembomen. "Er zijn in het verleden afspraken gemaakt met de bewoners
die men nu niet nakomt. Slechts een aantal bloesembomen zouden moeten
verdwijnen en de rest kon gehandhaafd blijven; als men op deze manier een begin
maakt met de aanleg van het park dan is dat voor ons een onverteerbare
zaak". De aktiegroep wijst daarbij op de speciale commissie die overleg
zou gaan voeren met alle betrokkenen bij de aanlag van het park. Tot op heden
is de commissie ondanks herhaalde verzoeken van onze kant nog nooit bij elkaar
geweest en dit is juist nodig om problemen als het onnodig kappen van bomen te
voorkomen.
De werkgroep Heemraad
heeft een vergadering gepand op dinsdag 27 mei, waarbij woordvoerders van de
gemeente hun standpunt nader uiteen kunnen zetten. De vergadering wordt
gehouden in het gebouw van de VU.
De
Westergids, 15-5-1986
Wijk boos over 'lukraak' kappen van 36 prunussen
(Van een onzer
verslaggevers)
ROTTERDAM
— "De gemeente heeft zich niet aan de afspraak gehouden. Destijds is
heel nadrukkelijk gezegd dat slechts enkele bomen zouden worden gekapt. Zonder
dat iemand er van wist zijn de plannen echter gewijzigd en moesten 36 prunussen
het ontgelden".
Paul Schmitz,
bewoner van de Heemraadssingel, geeft aan waarom veel mensen in 't geweer zijn
gekomen tegen het "lukraak" kappen van de prunussen langs de singel.
Maandag 28 april werd zonder aankondiging vooraf in alle vroegte gestart met
het werk, noodzakelijk voor de aanleg van het toekomstige Heemraadspark.
Het ongenoegen
van de omwonenden uitte zich onder meer in protest-affiches voor de ramen. De
kritiek heeft al vrucht afgeworpen: twee zeldzame atlas-ceders zullen met rust
worden gelaten.
Volgens Paul
Schmitz is het zo klaar als een klontje waarom plotseling zon haast werd gemaakt
met de parkaanleg. "Er is een subsidie beschikbaar gekomen waarvan een
belangrijk deel vr november moet zijn . opgemaakt", zegt Schmitz.
"Het was dus voor de gemeente zaak zo snel' mogelijk met het park te
beginnen. De allereerste stap was het vellen van de 36 bomen".
De subsidie die vanuit Den Haag
voor de aanleg van het Heemraadspark beschikbaar is gesteld; bedraagt ongeveer
1,4 miljoen gulden. De totale aanlegkosten komen: neer op 2.7 miljoen gulden.
Het Vrije Volk, 17-5-1986
5 JUNI VOORLICHTINGSAVOND IN
WIJKCENTRUM MIDDELLAND
NIEUW HEEMRAADSPARK NOG
DIT JAAR GEREED
De
aanleg van het nieuwe Heemraadspark is eind april gestart. Omdat de uitvoering
van de plannen, vanwege verschillende tegenslagen. Vele malen was uitgesteld,
was dit in het bijzonder voor een aantal omwonenden nogal onverwacht. Vooral
het kappen van een aantal prunussen maakte vele reacties los, waarbij bleek dat
niet iederen goed op de hoogte was van de werkzaamheden die Gemeentewerken bij
het Heemraadspark uitvoert. In samenwerking met de actiegroepen Nieuwe Westen
en Middelland, Gemeentewerken, De Secretarie-afdeling Sport en Recreatie,
bureau openbaar groen en de projectgroep Middelland, zal daarom op donderdag 5
juni a.s. in het wijkcentrum Middelland (1e Middelaandstraat
103) een voorlichtingsavond worden georganiseerd. De avond begint om 08.00 uur
en iedereen die vragen heeft , betrekking hebbend op het Heemraadspark, kan er
terecht.
INSPRAAK
De veranderingen aan de Heemraadssingel en het
Heemraadsplein zijn het gevolg van de nota 'Groen In Rotterdam', die in 1978
door de gemeente werd gepresenteerd. Uit deze nota bleek, dat de wijken
Middelland en Nieuwe Westen een groot tekort hadden aan openbaar groen. Er werd
voorgesteld om de Heemraadssingel vanaf de Vierambachtsstraat tot aan het
Heemraadsplein en het plein zelf In te richten tot wijkpark. In die tijd werden
deze wijken ook aangewezen tot stadsvernieuwingsgebied en in het
bestemmingsplan worden twee aaneengesloten groenelementen van 3,2 en 2,4
hectare opgenomen.
In 1980 kreeg de dienst Stadsontwikkeling de opdracht om in
overleg met de bewoners een plan te maken voor het Heemraadspark. Er werden
inspraakavonden georganiseerd en de verwachting was toen, dat alles in 1982
gerealiseerd zou zijn.
VERTRAGING
Het pakte echter andere uit. Wegens een aantal
wegverleggingen moest een zogenaamde wegontheffingsprocedure worden gevolgd,
die vanwege diverse bezwaarschriften veel vertraging veroorzaakte. Daarnaast
wilden de winkeliers van de Nieuwe Binnenweg niet, dat de uitvoering
gelijktijdig gebeurde met de bouw van de nieuwe Mathenesserbrug, de aanleg van
de vrije trambaan voor lijn 1 en lijn 7 en de diverse metrowerkzaamheden.
In1985 waren alle procedures afgerond. Nu echter ontstonden
er problemen rondom de eerder toegezegde subsidies van de Rijksoverheid. In de
loop der jaren was het subsidiebeleid in Den Haag gewijzigd en het kostte nogal
wat tijd en moeite eer er overeenstemming werd bereikt.
Na enige kleine veranderingen In verband met de technische
voorbereidingen en onderhoudsnormen, kon In april jl. eindelijk worden
begonnen.
SFEER
BLIJFT BEHOUDEN
De Heemraadssingel is al meer dan honderd jaar oud. De singel
was nodig om regen- en afvalwater naar de Nieuwe Maas af te voeren er werd in
een zogenaamde 'landschapsstijl' aangelegd. Ondanks verschillende aantastingen
wordt, vanwege de volwassen begroeiing er fraaie bomen, de singel door vele
Rotterdammers bijzonder gewaardeerd. Je kunt er lekker liggen zonnen In het
gras, uitrusten op eer bankje en vaak proberen hengelaars een visje aan de haak
te slaan.
Het Heemraadsplein is een druk bezochte ontmoetingsplaats,
zowel voor volwassenen als kinderen. Er wordt druk gespoeld, er zijn regelmatig
manifestaties en ook scholen maken dankbaar gebruik van het plein.
Uitgangspunt bij het ontwerpen van het Heemraadspark was
dan ook, dat de huidige sfeer en allure niet mochten worden aangetast en zo
mogelijk moesten worden versterkt.
De huidige hoofdrijbaan aan de westelijke kant van de
singel tussen de Vierambachtsstraat en het Heemraadsplein gaat verdwijnen.
Hierdoor ontstaat een aaneengesloten geheel en dus een groter groengebied en
meer mogelijkheden voor recreatie. Er komen twee geasfalteerde speelveldjes,
een speelpark voor kleine kinderen en een speelplok voor wat oudere jeugd.
Voorts een ligweide en een bloementuin en een groot aantal nieuwe bomen.
Het verkeer langs de singel wordt omgeleid via de
secundaire weg die 75 cm wordt verbreed en wordt geasfalteerd. Op de
Mathenesserlaan komen vervangende parkeerplaatsen.
Ook de rijbaan op het Heemraadsplein langs het rioolgemaal
vervalt. Ter plaatse komt een fietspad en het autoverkeer wordt rond het plein
geleid. Langs de randen worden extra bomen geplant, zodat dit plein wat meer
wordt omsloten. Om die reden zullen de rozenvakken verdwijnen. Op andere
plekken zijn echter nieuwe plantvakken geprojecteerd, die met bloeiende
sierheesters zullen worden opgevuld. Ook Is er gedacht aan een aparte
bloemenhoek.
De huidige zandbak op het plein blijft gehandhaafd en hier
omheen komen allerlei speelvoorzieningen. Er komt een glijbaan, klimwerktuigen
en een klimtouw vanaf de bunker. Een bijzonderheid Is dat aan de achterzijde
van het rioolgemaal een permanent podium wordt gemaakt, waarvoor wel een aantal
struiken bij dit gemaal moet worden verwijderd.
BOMEN
Het gebied waar het nieuwe Heemraadspark wordt aangelegd
telde tot voor kort zo'n 375 bomen. Zeker als ze hun volle omvang hebben bereikt,
vormen bomen een zeer bijzonder element in de stad en als een boom om wat voor
reden dan ook moet worden geveld, gaat dit meestal met gemengde gevoelens
gepaard.
Uitgangspunt
bij het ontwerp van het Heemraadspark was, dat gezonde bomen zoveel mogelijk
gespaard moesten worden. 68 bomen zullen verdwijnen; hier tegenover staat de
aanplant van 153 nieuwe bomen.
Een grondig onderzoek van Gemeentewerken wees uit, dat zo'n
zestig bomen vanwege de kwaliteitstoestand op den duur niet te handhaven waren.
Een aantal zal vanwege hun ouderdom binnen enkele jaren afsterven, scheef
groeiende bomen vormen een gevaar voor het verkeer en niet stabiele bomen
kunnen na verloop van tijd omwaaien. Als een geheel nieuw park moet worden
aangelegd is het beter om in n koor alle bomen die niet zijn te redden, of
een gevaar voor de omgeving opleveren, te verwijderen.
NIEUWE
AANPLANT
Doordat er meer bomen worden aangeplant dan er verdwijnen
zal na verloop van tijd het Heemraadspark er dus aanzienlijk groener uitzien
dan nu het geval is. Het zijn hoofdzakelijk lindebomen en ze zullen in het
komende winterseizoen worden geplant.
Bij een aantal bestaande monumentale bomen worden
maatregelen genomen, die de levensduur zullen verlangen. Het gaat hier om het
aanbrengen van luchtsleuven in de grond, drainage en bemesting. Voor elke boom
is zorgvuldig een afweging gemaakt of maatregelen zinvol zijn en welke kosten
die met zich meebrengen.
Een probleem is, dat de kwaliteitstoestand van een boom
vaak niet direct te zien is. Zo kan bijvoorbeeld een oude prunus schitterend
bloeien, terwijl een deskundige aan de bladeren kan zien, dat de boom op zijn
laatste benen loopt.
Dat was bijvoorbeeld het geval bij de inmiddels gekapte 36
prunussen die langs de Heemraadssingel stonden. Het merendeel van deze bomen
moest in de komende jaren toch al worden vervangen. Daarnaast moest vanwege de
verbetering van de waterafvoer, de grond waarop deze bomen stonden, worden
opgehoond en daar kan een prunus niet tegen.
Om te voorkomen dat de bomen werden gekapt, terwijl ze in
volle bloei stonden, werd dit karwei bij de start van de werkzaamheden als een
van de eerste aangepakt. Hiermee is ruim de helft van de te rooien bomen reeds
verwijderd.
De grote lindeboom die stond op de hoek van de
Mathenesserlaan en het Heemraadsplein was aangetast en niet meer op te knappen.
Deze boom is vervangen door een plataan.
Aan de Heemraadssingel bij de kruising met de
Mathenesserlaan staan twee grote platanen, waarvan het niet zeker is of deze
zullen overleven. Door de wegverlegging ter plaatse moet een deel van de
wortels van deze bomen weggezaagd worden en de kans bestaat, dat deze bomen op
een gegeven moment toch het loodje zullen leggen. Het gedrag van de natuur is
niet altijd voorspelbaar. Hopelijk kunnen de bomen behouden blijven.
Tijdens
de werkzaamheden zullen zowel de singel als het plein toegankelijk blijven. De
bereikbaarheid van de winkels op de Nieuwe Binnenweg blijft gegarandeerd. De
verbreding en asfaltering van de secundaire weg langs de singel zal nog voor de
bouwvakvakantie gereed zijn, evenals de parkeervakken ter plaatse. Pas daarna
zal de hoofdrijbaan worden opgebroken. De weg langs het gemaal zal omstreeks de
bouwvakvakantie worden verwijderd. Nog in de zomer wordt het fietspad
aangelegd. Eind dit jaar zijn alle werkzaamheden gereed en zal er een park
ontstaan met voel groen en uitstekende recreatieve voorzieningen.
Westergids 29-5-1986, gemeentelijke publicatie
Teleurstellende
voorlichtingsavond over Heemraadspark
Nieuwe
Westen/Middelland - "Ik heb nog geen enkel blij geluid gehoord, alleen
maar kritiek", aldus gisteravond een verontwaardigde bezoeker van de
voorlichtingsavond over het nieuw in te richten Heemraadspark.
Ongeveer honderd
belangstellenden waren naar het wijkcentrum aan de Eerste Middellandstraat
gekomen om antwoord te krijgen op de vele vragen die hen bezig hielden in
verband met het Heemraadspark. Maar de antwoorden die ze kregen van Jan Huizer,
ontwerper bij de dienst Stadsontwikkeling, Jos van der Vondervoort van de
afdeling beheer plantsoenen en Bakker, projectleider van de, dienst
Gemeentewerken, konden de vragenstelIers niet tevreden stellen
"Waarom moet het
park een gesloten karakter krijgen? Het werkt prostitutie in de hand en de sociale
controle valt weg", aldus een van de opmerkingen. Het nieuw te creren
park krijgt een haag, waardoor van buiten af niet meer te zien is, wat er in
het park gebeurt.
De aanwezige ambtenaren
gingen bij hun antwoorden uit van het bestaande plan, dat -zo bleek gisteravond
- niet erg voor wijzigingen geschikt is. Een bezoeker reageerde daar als volgt
op: "Je moet een plan aan de situatie aanpassen en niet omgedraaid".
Hij doelde hiermee op
de 68 te rooien bomen en kreeg bijval van de zaal. Een andere belanghebbende:
"Waarom is er nooit iets aan het onderhoud van de bomen gedaan, dan waren
er nu niet zoveel ziek, beter voorkomen dan genezen."
Van der Vondervoort
"Het onderhoud van de bomen heeft te lijden door de bezuinigingen. Het
ontbreekt ons aan geld en middelen".
Volgens de omwonenden
van het park, die vijf jaar geleden in grote meerderheid -tachtig procent was
tegen veranderingen in het park- tegen het Heemraadsparkplan stemden, moet het
nieuwe park meer op een grote speelplaats lijken met wat bomen dan op een park.
De voorlichtingsavond bleek voor de belangstellenden een teleurstelling. Ze
vonden dat bij de plannen geen rekening is gehouden met de omwonenden en dat
inspraak blijkbaar niet meer mogelijk is.
Het Vrije Volk, 6-6-1986
Heemraadspark bijna klaar voor gebruik
ROTTERDAM — Het
Heemraadspark op de grens van de Rotterdamse wijken Middelland en het Nieuwe
Westen nadert zijn voltooiing. Deze week is de laatste hand gelegd aan de twee
verharde sportterreintjes, de tot een 'klimheuvel' omgetoverde bunker en de
afrasteringen. Volgens de betrokkenen'zal het 2,7 miljoen gulden kostende park
begin januari helemaal klaar zijn.
Als uitgangspunt bij de
aanleg van Rotterdams nieuwste park heeft groenontwerper Jan Huizer van de
dienst stadsontwikkeling getracht het waardevolle en karakteristieke" van
de Heemraadssingel te behouden. Dat beeld hebben we in ieder geval
gewaarborgd," zegt hij. Bovendien was er vanuit de wijk een wensenpakket
dat we eveneens in het park hebben verwerkt. Veel van de voorzieningen die hier
nu staan opgesteld ontbraken fiog in dit deel van de stad."
Wie vanaf de
Vierambachtstraat het park inloopt zal aan zijn rechterhand allereerst een
verhard sportterreintje ontmoeten. Dit met zogenaamde ballenvangers omgeven
stukje park kan worden gebruikt om te voetballen of te rolschaatsen. Enkele
meters verderop is voor de jongere jongeren een aantal moderne pacman-achtige
speeltoestellen geplaatst geflankeerd door enkele hoogpotige bankjes j voor
parkbezoekers die even rustig willen zitten. Vervolgens passeert men een stukje
(nu nog) .braakliggend terrein waar 'een grasveldje en enkele bloemperkjes
zullen komen. ...
En van de pronkstukken van
het nieuwe park is ongetwijfeld ■ de revolutionaire vier-buizige glijbaan
die vlakbij de C.P.Tielestraat staat opgesteld. Officieel had daar een
voorziening met klimtouwen en veel hout moeten komen," zegt Huizer, maar
aangezien we daar elders in Rotterdam vervelende ervaringen mee hebben heb ik
gepoogd een ander maar toch attractief spelattribuut - te bedenken. Daar is
deze meerbanige glijbaan uit voortgekomen." Het smalle deel van: het park
wordt besloten met een basketbalterrein waarvan ledereen vrijblijvend gebruik
mag maken.
Het Heemraadsplein heeft slechts
een grondige opknapbeurt gehad. Alleen de bunker in de hoek van het plein wordt
met klimtouwen veranderd in een speelobject. Verder is er naast de oude zandbak
een zogenaamd draadcircus geplaatst.
Opvallend is het lange hekwerk waarmee het hele Heemraadspark
Is omgeven. Volgens Huizer moet dit hek het park een meer beschutte
indruk" geven en benadrukken dat het hier om een voetgangersgebied gaat.
Er zijn echter voldoende openingen gelaten om het park binnen te komen,",
meent hij. Met het oog op de destijds door de tegenstanders van het park
gevreesde verpaupering zegt Huizer dat alles is gedaan om het risico van
vernieling tot een mini-' mum te berperken. We hebben geprobeerd,"
besluit hij, in de aanleg zoveel mogelijk dingen die gevoelig zijn voor
verpaupering aan te passen. Alle zaken waar we in het verleden slechte
ervaringen mee hebben gehad zijn uit dit park geweerd."
Het Vrije Volk, 20-12-1986
Buurtprotest
tegen billboard-auto's
ROTTERDAM — Rondrijdende en geparkeerde auto's met
grote reclameplaten vervuilen het milieu, ontnemen het uitzicht, bevorderen het
roken en bovendien gaat de winst naar Belgi, klaagt de Werkgroep Heemraad in
Rotterdam. Volgens de groep rijden de auto's vooral rond in de wijk Middelland.
Heemraad gaat er van uit dat de gemeente hier toestemming voor heeft gegeven.
We begrijpen uw beleid niet," schrijft de werkgroep
dan ook aan het college van burgemeester en wethouders. En: Wij hopen op een
spoedige reactie uwerzijds in deze verkiezingstijd."
Heemraad begrijpt niet dat de
gemeente kennelijk toestemming geeft voor billboard-auto's die reclame maken
voor sigaretten. lederen is er toch wel van overtuigd dat" 'sigaretten
roken tegengegaan moet worden zeker bij jeugdigen." De" auto's staan
ook vaak een groot deel van de dag stil op straat. De werkgroep:
Beeldvervuilend, want waar men adders mooie groene bomen ziet, staan nu deze
lelijke auto's geparkeerd." Heemraad gaat er bovendien van uit dat de
auto's wel geen driewegkatalysator zullen hebben en dus het milieu van de wijk
vervuilen. Tenslotte: Het zijn auto's met een Belgisch kenteken, dus de winst
en de werkgelegenheid gaan vermoedelijk naar Belgi, terwijl alle problemen
voor rekening van de wijk komen..
Het Vrije Volk, 27-6-1989
Onvrede in Middelland over gebrek
aan inspraak
ROTTERDAM — Onder de bewoners in de Rotterdamse
stadsvernieuwingswijk Middelland groeit de onrust en verontwaardiging over de
wijze waarop een projectgroep de sloop- en nieuwbouwplannen in hun wijk
behandelt. De Werkgroep Heemraad heeft nu bij wethouder ir. P. O. Vermeulen
(Stadsvernieuwing) aan de bel getrokken.
In een brief vragen bewoners hem een einde te maken aan de
naar hun zeggen arrogante en publieksonvriendelijke houding van de projectgroep
Middelland. Ze eisen meer informatie over de plannen die de projectgroep voor
hun woonomgeving ontwikkelt. De werkgroep pleit onder andere voor het opnieuw
invoeren van een vragenkwartiertje tijdens vergaderingen van de projectgroep,
zodat bewoners hun bezwaren en opmerkingen kenbaar kunnen maken.
De projectgroep, die de stadsvernieuwing onder haar hoede
heeft, bestaat uit vertegenwoordigers van gemeentelijke diensten en
bewonersorganisaties. Deze projectleden zijn aangesteld, en niet door de
bevolking gekozen. Volgens Hoekstra, woordvoerder van de Werkgroep Heemraad, is
dat de oorzaak van alle onvrede. Immers, nu hebben de bewoners geen
overlegorgaan waarin zij hun grieven en wensen kunnen uiten. Hoekstra:
Inspraak wordt gezien als tegenspraak, dus daar wordt niet aan gedaan. De
relatie met de projectgroep is al jaren verstoord. Wij worden telkens op het
laatste moment met beslissingen geconfronteerd, die wij hebben te slikken. Zo
niet, dan kun je een bezwaarschrift indienen. Maar dat is toch geen manier
waarop je plannen voor een wijk opstelt?" Dergelijke irritaties zouden
voorkomen kunnen worden als er in Middelland een deelgemeenteraad zou
functioneren, zoals in andere stadsdelen al gebruikelijk is, meent Hoekstra.
Dan kun je met het stembiljet invloed uitoefenen en je vertegenwoordigers zelf kiezen,
aldus de woordvoerder. De bezwaren van de bewoners in Middelland, met name de
huurders en huiseigenaars in de Rochussenstraat, Claes de Vrieselaan,
Hondiusstraat, Lieve Verschuierstraat en Vliegerstraat richten zich op de
verrassingen waarvoor zij geregeld komen te staan. Als voorbeelden noemt
Hoekstra locaties van nieuwe woningen en gebouwen, de hoogte van huizenblokken,
de ontwerpen van de huizen en de feitelijke sloop, die veelal onaangekondigd
van start gaat.
Reden voor Hoekstra om zijn ongenoegen kenbaar te maken
tijdens vergaderingen van de projectgroep. Het verworven recht van een
inspraakkwartiertje is geschrapt, dus moeten wij wel vanaf de publieke tribune
ons zegje doen," verklaart hij zijn gedrag tijdens een onlangs chaotisch
verlopen bijeenkomst. Zijn vragen en opmerkingen waren voor projectcordinator
R. Stet aanleiding de vergadering te schorsen. Want: De publieke tribune
luistert en alleen projectgroepleden debatteren," lichtte Stet later toe.
Dat bedoel ik nu met minachting van bewoners," reageert Hoekstra.
Vervolgens werd Hoekstra middels een brief de toegang tot
het projectbureau ontzegd. Het verbod was voor een ziedende Hoekstra aanleiding
een brief op poten naar het stadhuis te sturen met het verzoek aan de wethouder
om in het conflict te bemiddelen. Het is de grootste dwaasheid iemand de
toegang tot een openbare instelling te verbieden," aldus Hoekstra.
Projectcordinator Stet geeft geen commentaar op de
briefwisseling. Het gaat volgens hem om vertrouwelijke brieven waarop hij geen
reactie wil geven. Over het verwijt aan zijn adres dat er geen rekening wordt
gehouden met bewonersbelangen, zegt hij: Mensen kunnen hun mening kenbaar
maken bij de bewonersorganisatie. Inspraak is dus mogelijk, maar niet over elke
kleinigheid." Over het vragenkwartierlje dat is vervallen, moet Hoekstra
niet zeuren, meent Stet, want daarvoor in de plaats is een spreekuur
gekomen." Inderdaad: 's middags, wanneer werkenden geen tijd hebben,
kaatst Hoekstra de bal terug.
Vorige maand was de gang van zaken al onderwerp van gesprek
in een raadscommissievergadering Ruimtelijke Ordening. De raadsleden hadden
geen goed woord over voor de manier waarop sommige stadsvernieuwingsplannen
door de projectgroep waren doorgedrukt, zonder bewoners er tijdig bij te betrekken.
Ambtenaren van de afdeling
Stadsvernieuwing buigen zich nu over het conflict en zullen advies uitbrengen
aan wethouder Vermeulen.
Het Vrije Volk, 20-10-1989